עומסים ברשת הביטקוין – שאלות ותשובות

כפי שחלקנו כבר הבנו, עם הגידול בעניין בביטקוין הגיע גם העומס – אצל המתנדבים, נותני השירות, רשת הביטקוין עצמה וכו'. זה כמו כביש שיש לו קיבולת מסוימת – ברגע שמנסות לעבור בו יותר מכוניות ממה שהוא מסוגל לתמוך, נוצר פקק; עד שנפח התעבורה יירד, או שיבנו כבישים חדשים (דבר הלוקח זמן).

בפוסט זה נתמקד דווקא בעומס ברשת הביטקוין שנהיה אקוטי בימים האחרונים. כבר למעלה מיממה שלא אושרו פעולות עם עמלה של פחות מ – 300 sat/byte (עבור פעולה טיפוסית, כ-50 ש"ח). להלן תשובות לכמה שאלות שחלקכם שואלים את עצמכם.

1. האם כדאי להתעלם מהעומס ולהמשיך כרגיל?

לא. העומס מקשה ומייקר כל פעולה שמבצעים בתחום, אז תחשבו פעמיים לפני כל פעולה ואל תעשו מה שאתם לא באמת צריכים; ומה שאינו דחוף עדיף שיחכה עד יעבור זעם. הדברים אמורים גם בפעולות קנייה או מכירה של ביטקוין – אבל חשוב גם לקחת אחריות על ההחלטות שלכם.

2. כיצד תיפתר בעיית העומס?

החידוש העיקרי שסומכים עליו שיפתור את בעיית העומס הוא ה – Lightning Network, רשת שכבה שניה המאפשרת יצירת ערוצי תשלום והעברת תשלומים דרכם באופן זול ומהיר ובכמות לא מוגבלת. לאחרונה בוצעה הדגמה חיה של מערכת זו ואנו מקווים שהיא תיכנס לשימוש רחב בקרוב. מקדמים גם פיתרונות נוספים.

3. האם זה שבמטבעות אחרים העמלה יותר נמוכה אומר שהטכנולוגיה שלהם הרבה יותר טובה?

לא. העמלות במטבעות אחרים נמוכות בעיקר בגלל שלא משתמשים בהם באותה מידה כמו ביטקוין, ולכן הם אינם עמוסים. גם בביטקוין העמלות היו נמוכות כשלא השתמשו בו.

בחלק מהמטבעות הפיתרון שקידמו הוא הגדלת הבלוקים – זה כן מאפשר עקרונית שימוש בהיקף דומה לביטקוין עם עמלות נמוכות יותר, אבל עם המחיר הכבד של קושי גדול יותר להריץ צמתים וריכוזיות רבה יותר.

4. האם משמעות העומס היא שביטקוין נכשל, ושיש לחזור לכסף מסורתי או לעבור למטבעות דיגיטליים אחרים?

לא. כפי שהוסבר לעיל, הבעיות תיפתרנה עם הזמן, ומטבעות אחרים יצטרכו להתמודד עם אותן בעיות בדיוק. כמובן, זה לא מפריע לבעלי אג'נדה להפיץ תעמולה ו-FUD. ככל שתדעו יותר, תהיו חסינים יותר לניסיונות מניפולציה ותוכלו לבחור בצורה מושכלת באילו מטבעות כדאי להשתמש.

5. האם כל עוד יש עומס, כדאי להשתמש במטבעות אלטרנטיביים?

כן. זה שקיימים גם מטבעות אלטרנטיביים זה מצוין, ועומסים נקודתיים ברשת הביטקוין היא הזדמנות טובה להשתמש בהם. אם יש לכם מטבע אלטרנטיבי כלשהו, ומעוניינים לבצע עסקה עם מישהו שמוכן לקבל ערך במטבע זה, בהחלט יש יתרון פרקטי לבצע את ההעברה באמצעות אותו אלט כדי לחסוך עמלות.

6. איך ניתן ברגע זה לבצע פעולות ביטקוין בעמלה יותר נמוכה?

לעבור להשתמש בארנקי סגוויט. ארנק אלקטרום למחשב ולמובייל הוא הארנק המוביל התומך באפשרות זו. ניתן כך להוריד את העלויות בכ-70%.

7. כיצד נקבעות העמלות?

עבור פעולות רגילות (שאינן סגוויט), כל בלוק (המגיע אחת ל-10 דקות) מוגבל ל-1MB. הכורים מעוניינים לקבל עמלה כוללת כמה שיותר גבוה, ולכן יתעדפו פעולות שבהם היחס בין העמלה לבין גודל הפעולה (בבייט) הכי גבוה. יחס זה נמדד ביחידות של satoshi/Byte או בקיצור sat/B.

בהתאם לביקוש להכנסת פעולות לבלוק בכל רגע נתון, נוצר שוק עמלות, שבו מי שמציע את יחס העמלה הכי גבוה מצליח להיכנס.

פעולה טיפוסית היא כ – 250-500 בייט. בשעות עומס העמלות יכולות להגיע לכ-300 sat/B.

8. כיצד ניתן לעקוב אחר העומס ברשת?

אתר מצוין המראה את מצב העומס ברשת הוא https://jochen-hoenicke.de/queue/#1w. ניתן לראות, עבור כל נקודת זמן, כמה פעולות מחכות בתור, ממוינות לפי העמלה. אם אנחנו רואים שהרוחב של פס צבע מסוים יורד, זה אומר שיש פעולות בטווח העמלה המתאים שנכנסות לבלוק. אם נשים פעולה בעמלה כזו, כנראה שהיא תאושר תוך מספר שעות. פעולה בעמלה גבוהה יותר תאושר בקלות, לפעולות בעמלה נמוכה יותר ייקח זמן. אם יש פס שכבר זמן רב רוחבו לא ירד, כנראה שלא נצליח לאשר פעולה בעמלה המתאימה.

9. ביצעתי פעולה בעמלה נמוכה והיא לא נכנסת לבלוק. מה ניתן לעשות?

קיימות מספר דרכים להתמודד עם פעולה לא מאושרת.

א. פשוט לחכות. אז יקרה אחד מהשניים – או שהפעולה תאושר בסופו של דבר, או שלאחר כ-72 שעות הרשת תשכח מהפעולה, ואז יהיה ניתן לנסות לשלוח שוב, הפעם עם עמלה גבוהה יותר.

ב. שליחה חוזרת עם עמלה גבוהה יותר. זה קרוי RBF – Replace by Fee. זה משהו שמבוצע מהארנק השולח, ואפשרי רק אם הפעולה הוגדרה לכתחילה כ-Replaceable. כדאי לבדוק עבור כל ארנק אם הוא תומך בפעולות ניתנות להחלפה.

ג. יצירת פעולה חדשה התלויה בפעולה המקורית. זה קרוי CPFP – Child pays for parent. את זה עושים בד"כ מהארנק המקבל. המקבל מבצע פעולה חדשה בה הוא מעביר את המטבעות שזה עתה התקבלו ליעד כלשהו – שיכול להיות לתוך אותו ארנק של המקבל. על פעולה זו נשלם עמלה גבוהה שיכולה לממן גם את הפעולה החדשה וגם את הפעולה המקורית. כתוצאה מכך, כורים המעוניינים להנות מהעמלה הגבוהה של הפעולה החדשה, יהיו חייבים לכלול את הפעולה המקורית בה היא תלויה.

לעיתים ניתן לבצע זאת גם מהארנק השולח, ע"י ניצול מטבעות העודף שהתקבלו בפעולה.