פיצול סעיף דיווח אחזקת ביטקוין מחוק ההסדרים

בשבועות האחרונים, היינו עסוקים בהתמודדות עם יוזמה בעייתית במיוחד של רשות המיסים. לפי היוזמה, כל מי שמחזיק מטבעות דיגיטליים בשווי של מעל ל 200 אלף ש"ח יצטרך לדווח על האחזקות שלו לרשות.

חקיקה כזו היתה יכולה לגרום נזק רב ממגוון סיבות. חשוב מכל, זוהי פגיעה חמורה בפרטיות, החורגת ממה שדרוש לרשות המסים בשביל לבצע את הגביה – שכן לא מדובר בדיווח על מכירת ביטקוין, שהוא אירוע מס החייב בתשלום מס רווחי הון, אלא דיווח מפורט על כלל האחזקות. איסוף מידע כזה באופן גורף מביא ליצירת מאגר, שאם ידלוף באופן חלקי או מלא, עלול לשמש גורמים עבריינים שישימו למטרה את המופיעים בו.

בנוסף, בהצעה כמו שהופיעה במקור, עצם הדיווח היה יוצר טרחה ועומס פרוצדורלי על המשתמשות בביטקוין וחברות סטארט-אפ בתחום, במיוחד לאור אי-הוודאות הנובעת מהתנודתיות בשער, האפשרות לעלות בן רגע מעל סף הדיווח – מה שעלול להפוך אנשים רבים לעבריינים רק כי לא היה ברור שעליהם לדווח.

מסיבה זו קיימנו מספר פגישות דחופות עם ראשי רשות המיסים, בהן הסברנו את הבעיות לעיל ובעיות נוספות, וניסינו להבין את הרצון שלהם בחקיקה זו. הצלחנו להגיע איתם להבנות לגבי תיקונים לחוק שהיו פותרים חלק מהבעיות – אבל לא כאלה שנותנים מענה לבעיית הפרטיות. ההצעות שלנו שנועדו למנוע פגיעה בפרטיות לא התקבלו.

כאן הגענו לפרשת דרכים אסטרטגית – האם לתמוך בהצעה כפי שעלה מהדיון, ובכך להבטיח שיפור ביכולת הפרקטית להשתמש בביטקוין? או להתעקש בכל האמצעים העומדים לרשותנו ולא לוותר עד שנגיע למענה משמעותי לסוגיית הפרטיות – מתוך הבנה שבסבירות גבוהה ניכשל, ואז נתקשה להשיג תמיכה גם בדברים שהצלחנו להסכים עליהם?

בשביל להכריע בהתלבטות, טיכסנו עצה וקיימנו שולחן עגול פתוח, בו הושמעו מגוון דעות בעניין. אמנם היו דעות מנוגדות, אבל הילך הרוח הכללי היה שהפרטיות היא ערך עליון, ושחובה להיאבק בניסיון לשמר אותו.

כאן חשוב להבין שהחקיקה החדשה הוצעה כחלק מחוק ההסדרים. זוהי חקיקה מהירה מאד שנידונה במסגרת אישור התקציב, ואם היא לא עוברת, הממשלה נופלת יחד איתה. זו הסיבה שהיא מהווה הזדמנות להכנסת חוקים באופן חפוז, ללא דיון עמוק בהשלכות שלהם. מצד שני, החוק צריך לעבור אישור בממשלה ובכנסת, ואף אחד לא רוצה שהממשלה תיפול בגלל אי-הסכמה על אחד הסעיפים בו.

לכן, ביצענו סדרה ארוכה של שיחות עם חברי כנסת, פניות לשרים ומכתבים רבים לגורמים השונים – בשביל להסביר לכל המעורבים את ההשלכות ההרסניות של הסעיף הזה, ולעורר מספיק התנגדות כדי שלא יהיה קל להעביר אותו. על הנושא הזה עבדה קבוצה מיומנת של מקצוענים שהתגבשה בשנים האחרונות באיגוד.

כעת, אני שמח ומקדם פיתרון לדווח שהמאמצים נשאו פרי. כפי שדווח לאחרונה בכלי התקשורת, בשביל לזרז את אישור חוק ההסדרים ללא התנגדויות, פוצלו ממנו מספר סעיפים – וסעיף הדיווח על אחזקת ביטקוין הוא אחד מהם, מכיוון שהופעל מספיק לחץ כדי שלא יהיה משתלם להתעקש עליו. אנחנו שמחים מאוד שברשות המיסים – ובקרב מספר חברי הכנסת, בראשם בועז טפורובסקי יו”ר הקואליציה, מיקי לוי יו"ר הכנסת, שרן השכל יו"ר ועדת החינוך של הכנסת ומוסי רז – הצליחו להגיע להבנה משותפת שמדובר היה ביוזמה לא נכונה שלא תשיג את מטרתה, ולהסכמות שיובילו לפתרונות נכונים יותר לקהילה ולמדינה.

כמובן, האפשרות עדיין קיימת לנסות להוסיף את החובה הזו בחקיקה רגילה. אבל תהליך זה ארוך וממושך הרבה יותר, ונותן שפע זמן למצוא מתווה שירצה את רשות המיסים ויתן לה כלים לגבות מסים כדין באופן אפקטיבי, עם פגיעה מינימלית בפרטיות – או להיאבק במישור המשפטי והפוליטי, אם זה לא מצליח. אנו מתכוונים ליצור שיתוף פעולה פורה עם רשות המיסים שיסייע להבהיר למשתמשי ביטקוין ומטבעות דיגיטליים אחרים את החובות והזכויות שלהם על פי החוק. מצאנו אוזן קשבת ברשות, ואני סבור שיהיה נכון להמשיך את הקשר הזה.

זה הזמן להודות לצוות המעולה שהוביל את המאבק הזה:
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי
ניר הירשמן, מנהל הרגולציה של האיגוד
גידי זאגא, ללוביסט
עו"ד ליאת גרבר
עו"ד יהונתן קלינגר
שאולי רג'ואן
החותמים על המכתבים והפניות השונות
המשתתפים בשולחן העגול
והעיקר, תודה לכם שהתמיכה שלכם לאורך השבועות האחרונים סייעה לנו ללכת קדימה ונתנה לנו רוח גבית משמעותית במיוחד.

עדכון זה בקובץ pdf בעברית רב־מגדרית

עדכונים קודמים בנושא:

עדכון בנוגע לפעילות מול רשות המיסים וכוונתה להשית דיווח על מחזיקי מטבעות דיגיטליים

עדכון בנוגע לפעילות מול רשות המיסים וכוונתה להשית דיווח על מחזיקי מטבעות דיגיטליים