אסדרת חלפני ביטקוין – הטוב, הרע, המכוער, ובמה אתם יכולים לעזור

תקציר הפרקים הקודמים:

בפברואר הכרזנו על פתיחת חזית חדשה במטה המאבק – התופעה של בנקים המסרבים לתת שירות לפעולות הקשורות במסחר במטבעות קריפטוגרפיים. את ההסבר המקורי ניתן למצוא כאן.

סירוב הבנקים יוצר קשיים ליחידים, לעסקים וכן לחברות ויוזמות המגייסות כספים במטבעות קריפטוגרפיים אך צריכות לשלם לצוותי הפיתוח בארץ בשקלים. גם אם אנחנו מאמינים שבעוד 20-30 שנים לא נזדקק כלל לשקלים או לבנקים, בשביל להגיע מנקודה א' לנקודה ב' צריך להיות תהליך הדרגתי בו ביטקוין צומח ומשגשג, וזה בלתי אפשרי ללא התממשקות עם הכלכלה המסורתית.

מכיוון שהבנקים מחויבים חוקית לגבש מדיניות לאיסור הלבנת הון, והם טוענים שתחום המסחר בביטקוין אינו מפוקח ולכן אין להם כלים לנהל את הסיכון, קיים אתגר מהותי בקידום פיתרון לבעיה. בכל מקרה לגופו ניתן לפנות להליכים משפטיים, ועד היום כבר היו מספר תקדימים מוצלחים, אך כרוך בכך מאבק משפטי וההצלחה רחוקה מלהיות מובטחת. (כאן ראוי לציין שמי שנתקל בבעיה כנ"ל, רצוי ליידע אותנו ולפעול לפי ההנחיות במדריך להלן)

לאור זאת, גיבשנו אסטרטגיה הרותמת לתועלתנו את חוק הפיקוח על שירותים פיננסיים מוסדרים החדש. חוק זה אושר לפני כשנתיים והיה מיועד להיכנס לתוקף בתאריך 1.6.2018. הוא מבצע רפורמה של כל תעשיית השירותים הפיננסיים, לאו דווקא אלו הקשורים לביטקוין, ומשנה את אופן הרישוי, הרשות הממונה, הנהלים, תחומי הפעילות עליהם הוא חל ועוד. מה שרלוונטי לענייננו הוא שהחוק החדש יוצר לראשונה גם רישוי מסודר של שירותים בתחום מזכיר לראשונה את המטבעות הקריפטוגרפיים (המכונים בחוק "מטבע וירטואלי").

בשביל להשלים את האסדרה, דרוש גם צו איסור הלבנת הון המתייחס ספציפית למסחר במטבעות קריפטוגרפיים בהתאם למאפיינים הייחודים להם, והמשימה שלנו היתה לזרז את ההחלה של צו כזה, ולוודא שתוכנו יהיה הולם ולא ישבש את הפעילות השוטפת. לצורך זה נעזרנו בחברת הלובינג אימפקט שכבר מלווה אותנו זמן-מה, בעו"ד אמיר ונג, ובצוותים המשפטיים של ביטס אוף גולד, ביטוסי וחברות נוספות בתחום.

ההתקדמות

הגופים הממונים על עניינים אלה הם הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, וכן רשות שוק ההון, ביטוח וחיסכון. לשמחתנו הם שיתפו פעולה והביעו עניין בתחום, הבנה של הפוטנציאל שבו ונכונות לקדם פיתרון. הצגנו להם הצעה לצו ודנו בסוגיה בשולחן עגול שהם ארגנו. תוך זמן לא רב הם הוציאו גרסה שלהם לטיוטת הצו על בסיס ההצעה שלנו.

פרסום טיוטת הצו הופיעה בתקשורת, ויצרה בלבול מסוים בקרב הקהילה, בעיקר בכל הנוגע ל"דגלים האדומים" המפורטים בו, היכולים לחייב דיווח על פעולות מסחר.

חשוב מאד להבין שדגלים אלה אינם משהו שצריך להתרגש ממנו. הפעולות המתוארות – עליהן הטיוטה כותבת כי יכול שהן ייראו כפעולות בלתי-רגילות – אינן בלתי חוקיות, אינן הופכות את המבצע אותן לעבריין, ודיווח עליהן ממש אינו אומר שתיפתח חקירה על המבצע. דיווח על פעולות המתבצעות אצל נותני שירותים פיננסיים הוא דבר שבשגרה, ואינו חריג ביחס לצוים קודמים המסדירים שירותים פיננסיים (יש המון דיווחים כל הזמן, והציבור הרחב לא מודע פשוט כי החוק אוסר לידע לקוח על כך שהוגש דיווח לרשות על פעולה שלו). כל מי שסחרה בביטקוין לאחרונה אצל חלפן מסודר יודעת שהיא נאלצה למסור שלל פרטים מזהים, והנחת היסוד צריכה להיות שהפעולה תדווח אפילו מבלי שהיא בכלל תדע מזה.

העיכוב

כאמור, החוק החדש עליו הכל מתבסס מתייחס ליותר מרק חלפנים בתחום הביטקוין. למרבה הצער, נראה שהחלפנים המסורתיים לא היו ערוכים לכניסתו לתוקף, וטענו כי כניסת החוק לתוקף ללא צו תוביל להשבתה שלהם. לפני כשבועיים התקיימה ישיבת מעקב בועדת הרפורמות בהובלת ח"כ רחל עזריה, שם נציגיהם שטחו את הטענה הזו. הלחצים הפוליטיים הובילו לדיונים בהולים באופן חריג, ולבסוף לדחיית החלת החוק. היו מי שדחפו לדחיה של חצי שנה, אך נוכח ההתנגדות של נציגי האיגוד בדיון בועדת הכספים שהתקיים אתמול, כרגע סוכם על ארבעה חודשים.

דחיה זו צפויה להאריך עוד יותר את המצב הבעייתי בו שרויה תעשיית הביטקוין כיום, ואנחנו גם חוששים שבהמשך תהיינה דחיות נוספות. ההתרשמות שלנו היא כי הח"כים הרלוונטיים ממעיטים בהערכת חשיבות שוק הביטקוין, הבלוקצ'יין והמטבעות הקריפטוגרפיים. נראה שהם בחרו צד והציבו עניינים אחרים גבוה יותר בסולם העדיפויות.

כיצד ניתן לעזור?

המחוקקים לא זזים בלי לחץ ציבורי. עלינו להראות להם שיש ציבור גדול ומחויב ולבקש מהם לתקן את המעוות בטרם יהיה מאוחר מידי. לשם כך אנחנו זקוקים לעזרתכם. הם כבר הביעו נכונות רבה לעזור וכבר פעלו לסייע לנו, ורק צריך להראות להם שאכן מדובר בבעיה רחבה וקשה. אנחנו מבקשים כי כל אחד ואחת מכם ישלחו מייל ללשכת ח"כ עזריה ([email protected]) ולשכת ח"כ הרב גפני ([email protected]), ולבקש שיסייעו בקידום פיתרון לבעיה. תסבירו לחברי הכנסת עד כמה המצב הקיים קשה, וטוב גם לפרט על הניסיון האישי בתחום. כמובן שהפניות חייבות להיות מכובדות ומכבדות – יש חברים בקהילה עם נטיה לחומציות, אך תעמולה אגרסיבית המציגה את קהילת הביטקוין כחבורת מתלהמים לא תצליח, וגם אינה הוגנת כלפי אנשי ציבור בעלי כוונה אמיתית לעשות את הדבר הנכון.

שבת שלום ומקדמת פיתרון.


לצורך ההדגמה, להלן מכתב ששלחנו. כמובן שאין להעתיק אותה אלה לכתוב משהו במילים שלכם. אם אתם זקוקים לסיוע בניסוח המכתב, אתם יכולים לפנות למנהל הרגולציה של האיגוד, ניר הירשמן.

 

לכבוד ח"כ הרב משה גפני,
יו"ר ועדת הכספים

בסוף השבוע נודע לי כי הועדה בראשותך אישרה צו הדוחה את תחולת חוק נותני שירותים בנכס פיננסי בארבעה חודשים. לדחיית החלת החוק עלולה ליצור השפעה שלילית על תעשיית הקריפטו הישראלית ועל עשרות חברות הסטארט אפ הפועלות בתחום מן הטעמים הבאים:

1. הבנקים בישראל נוטים לחסום פעולו הקשורות במטבעות דיגיטליים, בין אם מדובר ברכישה או במכירה של מטבעות כאלה.
2. מרבית הסטארט אפים הישראלים הפועלים בתחום גייסו סכומים גדולים במטבעות דיגיטליים- איתריום או ביטקוין, והם חייבים להמיר את המטבעות הללו על מנת לשלם משכורות, שכירות ומיסים בישראל. בידי איגוד הביטקוין רשימה של למעלה מ- 25 מקרי חסימות מסוג זה אשר הועברה לפיקוח על הבנקים.
3. הבנקים מתרצים לרוב את החסימות בכך שאינם יודעים לנהל את הסיכון במטבעות אלה, ונתלים במסמך שהוציא בנק ישראל בשלהי 2014.
4. איגוד הביטקוין והחברות בו דוחפים לכינון הצו בהקדם האפשרי שכן הוא כולל בתוכו סדרה של דגלים אדומים בכל הקשור לסיכוני הלבנת הון במטבעות דיגיטליים. מסמך רשמי שכזה יאפשר לבנקים ולנותני השירותים להבחין בין מטבעות כשרים לחלוטין לבין אלה שיש לגביהם ספק ויעשה כן במסמך רשמי של מדינת ישראל. הדבר יאפשר לבנקים לנהל את הסיכון ולא להימנע ממנו לחלוטין, כפי שקורה כיום במקרים רבים.
5. עם זאת, דחיה של כניסת החוק לתוקף תוריד את הדחיפות בהכנסת הצו לתוקף, דבר אשר יותיר את הבנקים בעמדתם והסירובים לפעול במטבעות דיגיטליים ימשיכו להיערם.
6. אנו מתריעים כי מצב זה עלול לגרום לסטארט אפים לשקול מחדש את התמקמותם בישראל, ולגרום לנזק קשה לסוחרים ולתעשייה המתפתחת, שכן כאמור, כבר היום, קשה להם מאוד לפדות את יתרות המטבעות שלהם.
7. לאור תמיכתך הבלתי מתפשרת בסקטור ההיי טק וההבנה שגילית לקשיים אותם מערימים הבנקים בפני חברות העוסקות בתחום הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים, אנו קוראים לך לפעול בנושא בהקדם האפשרי ולא לאפשר להותיר את המצב ההרסני כיום, על כנו.

בברכה