בג"ץ נגד בנק לאומי – לפתוח את השוק באמת

אמ;לק: הולכים לבג"ץ נגד בנק לאומי במטרה לפתוח את השוק באמת

בימים האחרונים גילינו שבנק לאומי קיבל אישור להתחיל למכור ביטקוין. לכאורה, בשורה משמחת. אבל כשנכנסנו לפרטים גילינו שיש כאן בעיה.

  • זה לא הביטקוין שנלחמנו עליו: הבנק מתכוון לאפשר ללקוחות לשלם כסף על כך שהוא ירכוש עבור לקוחות מטבעות ויחזיק אותם עבורו. את המטבעות הללו אי אפשר למשוך והלקוחות יוכלו רק למכור אותם בחזרה לבנק. אם אין לך מפתח פרטי, אין לך ביטקוין.
  • ביד השניה, הבנק ממשיך את מדיניות האנטי-מטבעות דיגיטליים שלו ולא ראינו שום שינוי בנכונות שלו לקבל כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים, ואפילו שמענו על מקרים בהם לקוחות מבקשים לקנות ביטקוין, והבנק מסרב להם, כי זה ביטקוין, ומייד באותה שיחה אף מציע להם לקנות ממנו את ה-"כאילו ביטקוין" שלו.

אז מה קיבלנו? מצד אחד חסימה ומצד שני, שירות נכה, שרוכב על הפופולריות של ביטקוין, ומשתמש בשם שלו, תוך שהוא ממשיך לחזק את הריכוזיות של הבנק- הוא מחזיק במטבעות. ירצה, יתן לך להשתמש, לא ירצה, לא יתן.

הסכנה הגדולה שאנחנו רואים במצב הזה, היא שלאומי ישתמש בשליטה שלו בשוק כדי לטאטא את המתחרים הקטנים והעדינים שעלולים להוות תחרות עבורו- ביטס אוף גולד, ביט2סי, אלטשולר הוריזן, ביטקוין צ'יינג' ועוד.
אנחנו רואים כבר סימנים לדורסנות הזו בפנייה ללקוחות ובסירובים שהם מקבלים לקניית מטבעות דיגיטליים ואנחנו חוששים מפני מצב בו בנקים פועלים בדורסנות, חונקים את התחרות, ומשאירים אותנו- במקום עם אפשרות לקנות מטבע מבוזר ולהחזיק אותו אצלינו, מקבלים שוב בנקים עוצמתיים ודורסניים ששולטים בכל אספקט של הכסף שלנו.

יש מישהו שמסכים איתנו. קוראים לו החוק הישראלי. אתם מבינים- בישראל של אחרי המפולת של שנות השמונים, חוקקו חוקים שנועדו להגביל את הכוח של הבנקים, בדיוק בגלל הסיבות הללו. אנחנו לא ארה"ב עם אלפי בנקים. אנחנו מדינה קטנה עם דואופול בנקאי ששולט ב- 57% מהשוק, שב- 50 השנים האחרונות הוקם בה רק בנק אחד בקושי. אז המחוקק הגביל את הבנקים וקבע, שאם הם רוצים לעסוק בתחומים נוספים (כמו קריפטו) צריך דיון בועדת הכספים של הכנסת, והתייעצות עם שר האוצר. 

אנחנו עותרים נגד הכוונה לאשר לבנק את הפעילות ללא דיון כזה. אנחנו מבקשים מבג"ץ לעצור את התהליך ולאפשר לו להתנהל בבית המחוקקים, כחוק. שם צריך לקיים את הדיון. הפרלמנט הוא זה שצריך להחליט האם מאפשרים לבנקים להשתלט על עוד ענף, או שמאפשרים לתחרות החופשית לפרוח 

 

ניתן לעיין בעתירה במלואה פה:
https://bitcoin.org.il/files/בגץ_לאומי_איגוד_בוג.pdf
https://bitcoin.org.il/files/בקשה_למתן_צו_ביניים.pdf