ביטקוין והמועמדים לכנסת: מה הם חושבים? בחירות 2019

הבחירות מתקרבות ורבים מחברי הקהילה שואלים את עצמם, למי כדאי להצביע? ועל הדרך, מה חושבים המועמדים על ביטקוין בפרט, ומטבעות דיגיטליים בכלל?

בשלב זה נראה שלמפלגות אין עמדה רישמית שפורסמה במצעים השונים באשר למטבעות דיגיטליים. עם זאת, נראה שהחשיבות של מצעי מפלגות הולכת ויורדת (ולראיה, הליכוד לא מפרסמת מצע כבר שתי מערכות בחירות ברציפות), ויש חשיבות רבה גם לעמדות האישיות של המועמדים. אז מה אנו יודעים?

זהות – מועמד לשר האוצר: ביטקוין כמטבע חוץ

גלעד אלפר, מקום 2 ברשימת זהות לכנסת והמועמד של המפלגה למשרת שר האוצר, הביע תמיכה גורפת בצורה שאינה משתמעת לשני פנים: "…אני אישית תומך בהפיכת הביטקוין, מבחינה חוקית ובעיני רשויות המס, למקביל למטבע – מה שאומר בין השאר ביטול מס רווחי הון על מכירת קריפטו. זו נראית לי מטרה ליברלית קלאסית ראויה…" את הדברים אמר אלפר בפוסט בעמוד הפייסבוק שלו, והוא מאשר אותם גם בשיחות מאז.

ישראל ביתנו – מס' 2, עודד פורר: להכיר בביטקוין כמט"ח

ח"כ עודד פורר הוא אחד מחברי הכנסת המכהנים שעסקו לא מעט ברגולציית ביטקוין באחרונה, והוא אף עומד בפני הנחת הצעת חוק שתשפר את מועדי הדיווח על עסקאות בביטקוין. באירוע שערכנו בתאריך 12.3.2019 (https://youtu.be/4tO1gpsACN8) הסביר פורר שביטקוין, לתפיסתו, צריך להיות מוכר כמטבע חוץ – כמו דולרים, יורו וכיו"ב. "העולם כולו הולך לכיוון של אסדרת תחום הקריפטו ובהקשר זה, מדינת ישראל, הסטארט-אפ ניישן, יכולה וצריכה להיות זאת שמכתיבה את הקצב ולא נגררת אחרי מדינות אחרות. לכן, בכנסת הבאה נתמוך בחוק שיגדיר את הביטקוין כאמצעי תשלום שיש להכיר בו כמו בכל מטבע זר".

מדוברות המפלגה נמסרה לנו עמדתה הרשמית: "מדינת ישראל, הרואה עצמה כ- Start-up Nation, צריכה להוביל את התחום ולא להגרר.

דווקא בגלל עוצמת תעשיית היי טק הישראלית אנו רואים בתחום הזדמנות צמיחה לכלכלה הישראלית ולכן עסקנו בנושא גם בכנסת היוצאת ואף ח"כ פורר הניח הצעת חוק שתשנה את מדיניות הדיווח שעליה הורה מס הכנסה , כך שתהיה מדיניות דיווח ריבעונית או חצי שנתית בצורה הרבה יותר הגיונית.

לקראת הכנסת הבאה אנו טוענים שיש לכנס את הרגולטור, אנשי המקצוע, הסוחרים, הבנקים והגורמים הרלוונטיים על מנת ליצור סביבה רגולטורית נכונה ומועילה עם התערבות מינימלית של המדינה."

כחול לבן – יזהר שי ובועז טופורובסקי עם הקהילה

שתי דמויות מרכזיות בכחול לבן, המפלגה החדשה בהובלת בני גנץ, התבטאו בכל הקשור למטבעות דיגיטליים. יזהר שי, יזם היי טק מוכר התארח במפגש בקרן קוליידר ונצ'רס, ודיבר על האתגרים של התעשייה ומטבעות דיגיטליים, והביע במפגש נכונות לסייע באסדרה של סדרה של בעיות המקשות על התעשייה בהן פתיחת חשבונות בנק, מועדי דיווח לעסקאות ביטקוין והכרה בביטקוין כמטבע.

טופורובסקי התארח במפגש שארגן איגוד הביטקוין ואמר "החכמה היא שלנו, כאנשים שנבחרים לייצג את טובת העם זה להביא למינימום רגולציה הכרחית שתביא למקסימום אמון שתוכל לגרום לטכנולוגיה להצליח, ותהיה מובלת על ידי השוק החופשי, כאשר הגבולות שאנחנו מכירים ממאות קודמות לא יפריעו להתפתחות התחום הזה".

הליכוד – ח"כ שרן השכל: "זה העתיד שלנו"

ח"כ שרן השכל הגיעה אף היא לסיום מפגש איגוד הביטקוין ושוחחה עם אנשי הקהילה. השכל אף השתתפה בכנס Bit2c ביולי 2018 (https://youtu.be/0DuY5A1qZJI), שם הדגישה את חשיבות התחום. "אני חושבת שיש מקום לאפשר לחברות להשתמש במטבעות דיגיטליים, לאנשים להתפתח עם התחום זה בעצם העתיד שלנו ויש לאפשר לבנות אותו כאן בישראל, ולתת לאנשים שמקדמים ויוצרים לפתח את הדברים כאן בישראל".

גם בנימין נתניהו התייחס לעניין ואמר "האם דינם של הבנקים בסופו של דבר להעלם? כן. התשובה היא כן. האם צריך לעשות את זה מחר והאם צריך לעשות את זה דרך הביטקוין? סימן שאלה."

מרצ – יושבת ראש המפלגה מהתומכות המוקדמות של התחום

תמר זנדברג היתה חברת הכנסת הראשונה שהביעה תמיכה בתחום (עוד משנת 2013), בין אם זה בשיחות עם נציגי האיגוד וסיוע בהתנהלות עם הרגולטורים, ובין אם בהופעות פומביות בכנסים (כגון הכנס הבינלאומי של איגוד הביטקוין הישראלי באוקטובר 2014). כך למשל אמרה זנדברג באירוע "מיס ביטקוין" ב- 2014, כפי שדווח בטלקום ניוז:

"מי שרצה בעבר להגביל ולחסום טכנולוגיות נכשל. ככל שהאזרחים ישתמשו יותר בכוח מבוזר, זה יעבוד יותר טוב לטובת האזרחים. אני חושבת, שאין הבדל בין הביטקוין לכלכלות אחרות, שאנו מכירים. ההבדל היחיד הוא במידת השליטה. הפוטנציאל כאן הוא ביטוי פשוט של 'חוכמת ההמון', בצורה הכי פשוטה והכי טובה.

בעקבות הפנייה שלי לנגידת בנק ישראל, קיבלתי תשובה בדמות הודעת אזהרה לציבור מפני הביטקוין. לדעתי, האזהרה לא הייתה הדבר הכי חכם לעשות אותו בעת הזו. אין כל סיכוי לחסום את הביטקוין. זה לא סותר את הצורך במיסוי. הביטקוין הוא כלכלה של קהילה והמטרה שלו לשרת את האינטרס הציבורי. לכן הוא לא ניתן לעצירה.

אני עומדת לרשות הקהילה, מוכנה להיות הקול, שמעלה את הנושא על הבמה הציבורית, ואני אומרת לקהילה הזו: תמשיכו ותצליחו."

זנדברג לא התבטאה בנושא לאחרונה. עם זאת, מועמד נוסף ברשימה, מוסי רז, אמר כשנשאל על הנושא: "ביטקוין הוא מטבע לכל דבר וכך יש להתייחס אליו לכל צורך לרבות מיסוי."

יהדות התורה – ח"כ משה גפני: הביטקוין הוא התשובה לבנקים?

ח"כ גפני, שעמד בכנסת האחרונה בראש ועדת הכספים, אחת מהחשובות בועדות הכנסת, הוביל את הדיון בנושא בפגישת הועדה לפני כשנה וחצי. גפני נשמע אז נחרץ במיוחד: "כפי הנראה, קיימת היתכנות גבוהה יותר שהוא יהפוך לדבר יותר מרכזי בחיי הפיננסיים שלנו. יתכן שהמטבעות הדיגיטליים זו הדרך של האזרחים להתגבר על המוסדות הפיננסיים שלא סופרים אותם. הבנקים לא אוהבים את הביטקוין? מי שואל אותם? … בנק ישראל ומשרד האוצר צריכים לחזור ולהקים את הועדה ולתת את הדעת לגבי העניין הזה…".

ישר – "ערכי המפלגה תואמים את עולם הערכים של ביטקוין"

בתאריך 2.4.2019 התארחו נציגי המפלגה ערן עציון, יובל קרניאל ולובו ויזנר בשגרירות הביטקוין. קרניאל הסביר את הרעיונות העומדים מאחורי המפלגה ואת התאמתם לעולם הערכים של ביטקוין. ויזנר הרחיב שבראש מעיניה של המפלגה נמצאת תועלת הציבור, ולא הרגולטורים והבנקים שחוששים מפגיעה בכוחם הכלכלי. "אם זה טוב לציבור אנחנו נילחם בעד זה". עוד אמר "אף פעם בהיסטוריה לא הצליחו לעצור טכנולוגיה ולכן הביטקוין הוא עובדה מוגמרת."

בדבריהם המלאים ניתן לצפות ב – https://youtu.be/hP5S50s-tVY.


אנו בתהליך של פניה למפלגות השונות כדי להבין כמה שיותר את עמדתן בנושא. נעדכן ככל שנלמד פרטים נוספים. אם ידוע לכם על ח"כים ומועמדים נוספים שהתבטאו בנושא, אנא שתפו אותנו.