הודעה לציבור בדבר סיכונים אפשריים הטמונים ב-ICO

לאחרונה שוטף אותנו גל גדול של הנפקות המכונות ICOs – ראשי תיבות של Initial Coin Offering או בעברית: חלוקה ראשונית של אסימונים. המונח שאול מהנפקות בורסאיות המכונות IPOs – תהליך בו חברות מגייסות השקעה מהציבור תמורת מניות שמייצגות בעלות ומקנות זכויות שונות כגון השתתפות ברווחים.

באופן דומה, חברות המפתחות מיזם (לעיתים קרובות, פלטפורמה המבוססת על טכנולוגיית הבלוקצ'יין) מגייסות כספים מהציבור ע"י הנפקת אסימונים (tokens), שהם מטבעות דיגיטליים היושבים על גבי שרשרת הבלוקים של מטבע קיים, כגון ביטקוין או אתריום. זאת מתוך ההבנה שאם המיזם יצליח, ערך האסימונים יעלה והמשקיעים ירוויחו מכך.

אין ספק שמדובר בתחום מעניין וחדשני. ההיצע הרב של מיזמים שונים ומגוונים העושים שימוש במגנון זה, כמו גם הקלות הטכנית בגיוס כספים בצורה זו, ממחישים את הפוטנציאל העצום הטמון בטכנולוגיה מאחורי ביטקוין, הבלוקצ'יין. המנגנון מעודד זרימה של אנשים ומשאבים לתוך התחום, שבוודאי יעזרו להצעיד אותו קדימה ולהעצים את המהפכה שמבשר הביטקוין.

עם זאת, חשוב מאד להבין את הסיכונים העצומים הקיימים בהשקעה ב-ICO כזה. עולם חדש זה נוטה ללכוד ברשתו אנשים תמימים המתפתים לרדוף אחר התקווה להתעשרות מהירה. אנו מפצירים בציבור השוקל להשקיע ב-ICO להתייחס לעניין בכובד ראש, מתוך הכרה בכך שהמשקיעים עלולים לאבד את כל כספם.

מעבר לסיכוני הכישלון המלווים כל השקעה, מספר מאפיינים של תחום זה מגבירים את הסיכון הטמון בו:

  1. מדובר בתחום חדש שטרם הגיע לאיזון, וככלל, סכומי הכסף המושקעים כיום בהנפקה טיפוסית גבוהים באופן לא-פרופורציונלי למה שעומד מאחוריה. מיליוני דולרים הולכים לפרויקטים על בסיס מאמר, ללא מוצר או הוכחת יכולת ביצוע של הצוות.

    זה נובע, ככל הנראה, מהקסם שמשדר עולם זה לאנשים החוששים להחמיץ את ההזדמנות לרווח, ושלכן מוכנים להשקיע כמעט בכל מחיר. מדובר מצד אחד באנשים שמרגישים ש"פספסו את הרכבת" עם מטבעות מבוססים יותר כמו ביטקוין ואתריום; ומצד שני באנשים שכבר הרוויחו ממטבעות כנ"ל, מחפשים את הריגוש הבא ומנסים להמשיך לרכב על הגל.

    מכיוון שלכתחילה מיזמים כאלה עשויים לגייס סכומים אסטרונומיים, האסימונים יתקשו לעמוד בציפיות, לעלות בערכם ולתת ערך למשקיעים.

  1. טרם התבררה התייחסות הרגולטורים לתחום. מצד אחד, זה אומר שמשקיעים יתקשו לדרוש את זכויותיהם, עקב היעדר תשתית מתאימה. מצד שני, ייתכן שבעתיד תהיה התערבות רגולטורית במיזם מסוים או בכלל התחום, שיפגעו בהמשך פעילותו.
  1. מתוך ניסיון לעקוף את הרגולציה, ה-ICO הטיפוסי אינו מציע מניות בחברה (שבאות עם זכויות מוגדרות ומובנות), אלא אסימונים שלא תמיד ברור הצורך בהם, הקשר שלהם למיזם ומהיכן הם אמורים לקבל ערך. גם אם המיזם מצליח, אין ערובה לכך שהדבר יתבטא בעליית ערך האסימון וברווח למשקיעים.

אנו סבורים ששוק ה-ICO כיום דומה לשוק ההיטק בתקופת בועת הדוט-קום. אין שום בעיה עם הייטק, אינטרנט או דוט-קום, וכל העולם המודרני מבוסס על מה שהתחיל להתפתח אז. זה לא סותר את העובדה שבתקופה מסוימת היו לאנשים התלהבות יתרה וציפיות מוגזמות מחברות בתחום זה, עד שהן התפוצצו למשקיעים בפרצוף. אולי אם היו מצננים את ההתלהבות, לא היו נוחלים אכזבות מרות כל-כך.

גם כאן, אנחנו מעודדים כמובן חדשנות ואופטימיות זהירה לעתיד לבוא, לצד ההבנה שהשקעה בתחום עשויה להתברר בדיעבד כלא מוצלחת.

חשוב גם להבין שאף על פי שתחום ה-ICO קשור בקשר הדוק לעולם הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים, מדובר בעולם בעל חיים משל עצמו. יש להבחין ולהפריד ביניהם ואין להשליך ישירות מהאחד על האחר. בעוד ביטקוין ודומיו מבוססים על ביזור, על ביטול הצורך באמון ועל קוד פתוח הניתן לבדיקה, בעת השקעה ב-ICO נותנים אמון מלא ביזמים. גם אם יתברר בדיעבד שאכן אנו בעיצומה של בועה, אין בכך מכדי לגרוע מהלגיטימיות של המטבעות הדיגיטליים במובן המקורי של המילה. גם הם ימשיכו לצמוח במקביל ובנפרד מעולם ה-ICO.

אם בכל זאת בחרתם לנסות את מזלכם, ישנם מספר דברים שכדאי לשים לב להם כדי להבדיל בין ההנפקות המוצלחות יותר ופחות, וכך לבחור את ה-ICO המתאים. מומלץ מאד לקרוא את המאמר www.bitcoin.org.il/שגעת-האסימונים-עשר-עצות-למשקיע-הנבון/, המשלים הודעה זו ובו מוסבר הרקע למושג ה-ICO ומפורטים הדברים אותם יש לבדוק. להלן עיקרי הדברים:

  1. השקיעו רק במי שנראה ראוי לאמון.
  2. וודאו שאתם מבינים את תפקיד האסימון בפרויקט.
  3. בדקו אם יש קוד ומוצר ראשוני.
  4. ודאו שקיימת מכסה סופית לסכום המגויס.
  5. בדקו את תנאי ההנפקה.
  6. קראו את החוזה החכם לפני שאתם חותמים.
  7. היזהרו משיווק אגרסיבי.
  8. דרשו שקיפות מלאה.
  9. שימו לב להתפתחויות בתחום הרגולציה.
  10. אל תשקיעו יותר ממה שאתם יכולים להרשות לעצמכם להפסיד.