הודעה לציבור בדבר תמורות בשער הביטקוין

ביטקוין הוא המטבע הדיגיטלי המבוזר הראשון בעולם. הוא מהווה אלטרנטיבה למערכת הכספית והבנקאית הקיימת, עם דגש על שקיפות, סחר חופשי והעצמה אישית.

מטבע הדברים הוא נכס העומד בפני עצמו וניתן לסחור בו מול נכסים אחרים – ובפרט מול מטבעות ממשלתיים כגון דולר ארה"ב. שער ההמרה משתנה כל הזמן לפי היצע וביקוש; הערך היסודי של הביטקוין נובע מהשימוש בו כאמצעי תשלום, אך נוסף על כך ערך ספקולטיבי הנובע מאמונה לעתיד.

שער ההמרה הוא נתון מעניין, בפרט למי שהחליט להשקיע במערכת, אך הוא מעולם לא היה העיקר. העיקר הוא הטכנולוגיה, מה שהיא מאפשרת והשימוש בה בפועל.

בתקופה האחרונה ראינו תמורות מעניינות בשער – עליות גבוהות שהובילו לגל של חשיפה תקשורתית ושל משקיעים שחיפשו התעשרות מהירה, גם אם הם לא שותפים לחזון של ביטקוין. נוצר מצב נפיץ הכרוך בתנודות חדות.

אין זו הפעם הראשונה שביטקוין חוה תמורות כאלה. ביוני 2011 שער הביטקוין הגיע לשיא של $32, חודשיים לאחר ששערו היה $1 בלבד. לאחר מכן הוא ירד עד לשפל של $2 בנובמבר. התקשורת מיהרה להספיד את ביטקוין, ולספר על כך שהוא נכשל ואיבד כל התעניינות מלבד בודדים המשוגעים לדבר. אנו, שמבינים ומאמינים בביטקוין, הסברנו שתמורות אלו הם חבלי לידה טבעיים ושביטקוין כמערכת ממשיך לפעול ולהתפתח במלוא המרץ. ברוב המקרים נפלנו על אוזן ערלה. ההתעניינות התקשורתית נרגעה והמשכנו לעבוד בשקט.

באפריל 2013 השער עלה במהרה עד לשיא חדש של $266, אך לאחר מכן ירד בצורה חדה ל-$70. במהלך העליות קיווינו שהעליה בת-קיימא, אך בו בעת חששנו שאנחנו חווים שוב את אותה בועה העתידה להתפוצץ – מה שאכן קרה. מה שמפחיד יותר מהירידה בשער, הוא החשש שמתנגדי הביטקוין יקפצו על ההזדמנות בשביל להגיד "אמרנו לכם".

לא, הם לא אמרו לנו – אנחנו בעצמנו אמרנו שבטווח הקצר, השער שעלה יכול גם לרדת. כמו בפעם הקודמת, ביטקוין כמערכת לא נפגע וממשיך להתקדם בצעדי ענק. התנודתיות בשער הולכת ופוחתת ככל שהוא מתבסס. כך גם לגבי התמורות האחרונות – בין אם השער יעלה או ירד, הטכנולוגיה הולכת ומשתכללת ומספר העסקים המקבלים אותו כתשלום גדל. כמו שצדקנו בפעם הראשונה, אני מאמין שגם היום אנו צודקים כשאנו אומרים שלביטקוין עתיד מזהיר.

מני רוזנפלד, יו"ר
איגוד הביטקוין הישראלי