התייחסות לדיווח על מציאתו לכאורה של סאטושי נקמוטו (שוב)

היום עלתה לכותרות ידיעה שנמצא לכאורה סאטושי נקמוטו, ממציא ביטקוין, והתקיימה פשיטה משטרתית על ביתו. מדובר באדם אוסטרלי ששמו קרייג רייט.

יש לשים לב כי:

  1. הזיהוי מתבסס בעיקר על דיווח ממקור אנונימי שהדליף, לכאורה, תכתובות של מר רייט המעידות שהוא סאטושי. עם זאת, ניתן היה בקלות לזייף תכתובות אלה. התחקות אחר קצה החוט הובילה למציאת פרסומים פומביים מהעבר המעידים לכאורה על קשר, אבל ניתוח מעמיק יותר שביצעה קהילת הביטקוין באמצעים שונים (לדוגמא כאן) הובילה למסקנה שככל הנראה פרסומים אלה עברו עריכה לאחר מעשה כדי ליצור מצג שווא.
  2. הדעה הרווחת בקהילת הביטקוין היא שההתכתבויות לכאורה מנוגדות לחלוטין לסגנונו של סאטושי, ונראות מזויפות ומאולצות. דוגמה בולטת היא המסמך שלפיו, לכאורה, מר רייט הפקיד (או תכנן להפקיד) סכום של כמיליון ביטקוין (הונו המוערך של סאטושי) בקרן שתחזיר לו את הכסף כעבור כ-10 שנים. הדעה הרווחת בקרב מביני דבר בביטקוין היא שסאטושי, שחרט על דגלו את המהפכה הקריפטוגרפית ואת ההעצמה האישית הנובעת מהיכולת של כל אדם לשלוט עצמאית בכספיו, לעולם לא היה עושה צעד כזה. כמו כן, אין שום תיעוד בשרשרת הבלוקים לכך שהעברה כזו בוצעה.
  3. אין זו הפעם הראשונה שעיתונאי טוען כי הוא מצא את סאטושי נקמוטו. לכולם יש ראיות לכאורה מדוע אדם כזה או אחר הוא אכן ממציא הביטקוין. עד עתה הצטברה רשימה ארוכה של מועמדים ש"נחשדו" כממציא הביטקוין. כמה מהם מוצגים בתרשים כאן. מאז פרסום התרשים הנ"ל התווספו מועמדים חדשים, בין הבולטים בהם ניק זאבו, כפי שהוסבר כאן. ידוע לשמצה התחקיר של Newsweek, שהציג את דוריאן סאטושי נקמוטו בתור ממציא הביטקוין, סיפור שעורר הדים רבים בזמנו (עד כדי כך שנאלצנו לפרסם התייחסות לנושא, שלא היתה שונה בהרבה מההתייחסות הנוכחית) אך כיום כבר נחשב למופרך לחלוטין. לאור היסטוריה זו כבר ברור שאין להאמין לכל פרסום הטוען שממציא הביטקוין נמצא.
  4. באם ממציא הביטקוין ירצה בשלב כלשהו להיחשף, הוא יוכל בקלות לספק ראיה משכנעת ע"י חתימת הודעה תוך שימוש במפתח הפרטי שלו.

לאור כל זאת, הסבירות שמר רייט הוא סאטושי נמוכה ביותר. חלק מהפרסומים השכילו לסייג ולהסביר שבאותה מידה מר רייט הוא ממציא הביטקוין, ייתכן גם שמדובר במתיחה מורכבת במיוחד; אך יש גם פירסומים שמיהרו להציג את הזיהוי כעובדה מוגמרת, וחבל.