התייחסות לריאיון בכלכליסט עם ג'פרי רובינסון

לאחרונה כתב אדם ששמו ג'פרי רובינסון ספר שכותרתו "Bitcon: The Naked Truth About Bitcoin", בו הוא מציג את ביטקוין באור שלילי. הוא מדבר על ספרו במגוון ערוצי מדיה, ובכלל זה בריאיון לכלכליסט. במאמר זה נפריך את טענותיו כפי שהתבטאו בריאיון הנ"ל.

"בקרוב האמון בביטקוין יושמד סופית, הרבה טיפשים ייתקעו איתו"

מר רובינסון כמובן אינו הראשון שמנבא נבואת זעם לגבי ביטקוין. אנו עדיין מחכים (כבר מספר שנים) להתגשמות נבואות אלה.

בינתיים, גם אם נבואה זו תתממש, האנשים המחזיקים ביטקוין (או באופן כללי יותר תומכים בביטקוין) אינם בהכרח טיפשים. בין תומכי הביטקוין ניתן למצוא מתכנתים, מנהלים, יזמים, מתמטיקאים, כלכלנים ועוד אנשים מוכשרים ומובילים בתחומם מכלל המקצועות. ניתן להתרשם מהקשת הרחבה של פעילי הביטקוין במפגש "פגוש את הפעילים" בתאריך 7.12.2014, וכמו כן לצפות בסרטון מאירוע דומה בשנה שעברה.

“הביטקוין אינו יוצר כלכלה אמיתית… הביטקוין לא סוגר שום מעגל. איש לא מקבל שכר בביטקוין…"

נתחיל מהשגיאה העובדתית הגסה – קיימים כיום אנשים רבים בארץ ובעולם המקבלים חלק, ולעיתים את כל, שכרם בביטקוין. רובם או כולם תומכי ביטקוין העובדים בארגונים המפתחים את ביטקוין או מקבלים ביטקוין כתשלום.

המעגלים עליהם מדבר מר רובינסון אכן ראוי שייסגרו, ואכן המידה בה הם נסגרים כרגע מועטה. כאן נכנסת שגיאה החוזרת על עצמה לאורך טענותיו של מר רובינסון – חוסר היכולת להבדיל בין מה שקיים היום למה שעשוי להיות קיים בעתיד, ולהבין את התהליכים שיקרבו את אותו עתיד.

כיום המעגל הנפוץ ביותר הוא:

לקוח קונה ביטקוין בבורסה -> לקוח משלם בביטקוין לעסק -> העסק מוכר ביטקוין בבורסה.

מעגל זה קטן מאד, אך כבר באמצעותו הלקוח נהנה מיתרונותיו של ביטקוין בהחזקתו ובתשלום איתו (שהינו יותר יעיל מאשר תשלום באמצעים מסורתיים). את החיכוך בפעולת ההמרה הלקוח יכול למזער ע"י קניה תקופתית מרוכזת של ביטקוין.

מעבר לכך, מעגל זה מהווה את הפתח לתהליך היזון חוזר חיובי שיוצר מעגלים רחבים יותר. ברגע שעסקים רבים מקבלים ביטקוין, ובכלל זה ספקים הנותנים שירותים לעסקים אחרים, בעל עסק המקבל ביטקוין יוכל להימנע מלהמיר חלק מהביטקוין למטבע מסורתי, מכיוון שהוא יודע שבאותו חלק יוכל לקנות ישירות אצל ספק המקבל ביטקוין – ובכך להתייעל עוד יותר. הלקוחות, מצידם, בראותם שהם יכולים לשלם בביטקוין, יכולים לבקש לקבל חלק ממשכורתם בביטקוין. ייתכן גם שהמעסיק של אותו לקוח מקבל ביטקוין כתשלום, ואת אותו ביטקוין משלם לעובדיו כמשכורת – וכך נסגר מעגל. ככל שמתקדמים בתהליך, החלק היחסי של עבודה ישירה בביטקוין גדל, ונראה יותר ויותר אנשים ועסקים המתנהלים עם ביטקוין לבד.

"רוב המחזיקים בו השיגו אותו לצורכי השקעה, כדי להמיר אותו בבוא היום במטבעות אמיתיים כגון דולרים או שקלים."

טענה זו כנראה נכונה. כאן יעזור אם נבדיל בין הערך היסודי של ביטקוין – זה שנובע משיווי המשקל בין ההיצע לבין הביקוש לשימוש בביטקוין כמטבע – לבין הערך הספקולטיבי, הנובע מהאמונה שהערך יעלה. ביטקוין רחוק מאד ממימוש הפוטנציאל המלא שלו, ולכן קיים פער עצום בין ערכו היסודי כרגע לבין מה שהוא עתיד להיות. פועל יוצא של פער עצום זה הוא שתומכי ביטקוין, מתוך אמונה שערך הביטקוין יעלה, מחזיקים יותר ביטקוין מאשר הם צריכים לשימוש שוטף.

ככל שביטקוין יצמח, הפער בין ערכו העכשווי והפוטנציאלי יקטן, וממילא נראה פחות שימוש ספקולטיבי בו.

"איש לא זקוק לסחורה ששמה ביטקוין רק כי היא ביטקוין, ולכן אין מה שיעצור את נפילת המחיר של המטבע אם האמון בו יאבד."

עצם זה שמשתמשים בביטקוין כמטבע יוצר רצפה. בהינתן שמספר מסוים של אנשים ועסקים משתמשים בביטקוין כאמצעי תשלום, לעסקאות בהיקף נתון, אם שער הביטקוין ירד יותר מדי כבר לא יהיו מספיק ביטקוינים בשביל כל המסחר שמתבצע – זה יצור לחץ נגדי שיעלה את שער הביטקוין עד שיווי משקל.

ראוי לציין שכרגע שער הביטקוין גבוה משמעותית מהרצפה שיוצר השימוש בו בפועל, כפי שהסברנו לעיל.

"השוק נידון לדפלציה, מצב שבו בעולם יש מעט מדי כסף, אנשים נזהרים עד מאוד מלהוציא אותו"

"מעט מדי כסף" אינו תיאור נכון כי הערך של יחידת מטבע צף וכל ביטקוין ניתן לחלוקה שרירותית (8 ספרות עשרוניות בגרסה הנוכחית).

הטענה שאנשים יאגרו כסף בגלל ציפיה שערכו יעלה אינה חדשה, ויש רבים המסכימים איתה. בשביל למצוא דוגמא בה אין המצב כך, אין צורך להרחיק ראות משוק המחשבים. שם אנו רואים ירידה עקבית של כ-20% בשנה של מחיר המוצרים, וזה לא מפריע לאף אחד לקנות מחשבים, כי הם צריכים מחשב עכשיו, ולא בעוד שנה. כך גם בשוק שכולו מתנהל עם מטבע שערכו עולה, אנשים לא יהססו לקנות את מה שהם זקוקים לו.

"הדרך לתאר את הביטקוין היא כקופון — משהו שהוא שווה ערך לכסף, אבל שכדי לממש אותו צריך להמיר אותו לכסף."

טענה זו אינה עומדת במבחן המציאות, לא כיום, ובטח לא בעתיד.

"נקודת תורפה נוספת של המטבע הווירטואלי — התנודתיות האדירה שלו."

גם זו בעיה זמנית שתיפתר ככל שיקטן הפער בין ערכו העכשווי והפוטנציאלי של ביטקוין. כיום ניתן לעקוף את הבעיה ע"י המרה מיידית עם מטבע מסורתי. באופן זה יעילות השימוש בביטקוין פוחתת, אך עדיין גבוהה מהאמצעים המסורתיים.

"יש יותר אנשים במועדון הנוסע המתמיד של כווית איירליינס מאשר אנשים שמשתמשים בביטקוין לביצוע עסקאות שאינן השקעה ספקולטיבית"

ומכאן, ביטקוין רחוק ממימוש הפוטנציאל שלו, ויש לו עוד הרבה לאן לצמוח. מר רובינסון מוזמן לתת יד למאמצים להגברת השימוש בביטקוין.

"בעולם הביטקוין ישנה קבוצה קטנה של משקיעים מוקדמים, שרכשו את הביטקוין במחיר נמוך ומעוניינים לנפח את המחיר כדי למכור ביוקר למצטרפים חדשים."

המשקיעים המוקדמים נמצאים בחוד החנית של החידושים הטכנולוגיים והחברתיים, והשקיעו בביטקוין מתוך האמונה שזהו המטבע של העתיד. אין סתירה בין כך לבין זה שכמו רבים מאיתנו, הם ישמחו גם לרווח; הטענה שמאמצים מוקדמים מנפחים את המחיר אינה שונה מלטעון שיזמים של חברות סטארט-אפ מנפחים את מחיר החברה. כמו שיזם עובד ימים כלילות על בניית החברה מסיבות רבות, כגון סיפוק אישי, רצון לעזור לעולם באמצעות פיתוחי החברה, ורצון לרווח –  כך גם תומכי ביטקוין שוקדים על פיתוחו מכל הסיבות הנ"ל.

"לפי הנתונים, כ־1,500 ארנקי ביטקוין דיגיטליים מחזיקים כ־44% מכמות הביטקוין בעולם."

הדרך היחידה להביא לפיזור רחב יותר של ביטקוין באוכלוסיה היא באמצעות מעבר של ביטקוינים מהמחזיקים הכבדים לאלה שחדשים לתחום. אם כן, מדוע מר רובינסון מתרעם על כך שהמחזיקים באותם ביטקוינים מוכרים אותם לכל מי שחפץ בכך?

כמובן שככל שיעבור הזמן, אלה המחזיקים כיום כמות גדולה של ביטקוין ישלמו איתם, ימכרו אותם או יפסידו אותם, וכך נגיע לפיזור רחב יותר. מה שיקבע את חלוקת ההון בעוד 20 שנה לא יהיה מי השקיע עכשיו בביטקוין, אלא למי היכולת הגבוהה ביותר לייצר ערך ולשמור אותו. וכמובן שאין מה לקנא במי שהשכיל לזהות את הפוטנציאל בשלב מוקדם ולסכן את כספו בהשקעה.

"צריך עוד מאונט גוקס אחד כדי להשמיד את האמון שעוד נשאר במטבע הזה."

ביטקוין אינו תלוי בשום חברה או גוף ריכוזי כלשהו. קיומם של שירותים ריכוזיים, שאנשים מאמינים בהם שישמרו את כספם למרות שאינם ראויים לאמון זה, אינו מעיב על ביטקוין. והעובדה היא שכבר היה מאונט גוקס אחד, ולמרות נבואות הזעם כלכלת הביטקוין רק התחזקה כתוצאה מסגירתו.

"ביטקוין לא פותר כלום. זה פתרון שמחפש בעיה."

בשביל להקל על הפיתרון את מלאכת החיפוש, להלן רשימת בעיות שהוא עשוי לפתור: אז למה בכלל צריך את זה?

"מישהו אמר לי שביטקוין נהדר להלבנת כספים… אבל גם לזה זה לא מכשיר טוב"

ביטקוין הוא כלי רב-עוצמה שיכול לסייע רבות לכל שימוש אם משתמשים בו בתבונה. לא נייעץ כיצד להשתמש בו בצורה יעילה עבור הלבנת כספים.

"גם החברות שמקבלות ביטקוין בתיאוריה לא מקבלות אותו בפועל… אם תלחץ על הכפתור של לשלם בביטקוין, דל תפנה אותך לאחת הבורסות הדיגיטליות של המטבע"

תיאור זה אינו משקף נכונה את המציאות. הלקוח שמשלם ל-Dell יקבל כתובת ביטקוין, ישלח אליה ביטקוינים, ויקבל את המוצר.

כפי שמר רובינסון תיאר, חברת דל משתמשת בשירות המרה אוטומטית, ולמעשה אינה נוגעת עצמה בביטקוינים. זה חבל, אבל גם ההיפך נכון – הלקוח אינו נוגע בדולרים בשום שלב בתהליך. אם ללקוח יש ביטקוינים בלבד, הוא יכול להשתמש בהם בשביל לקנות בדל (ובמקומות נוספים) מבלי "לדעת" שקיימים דולרים או בנקים. זה לבדו מצעיד אותנו בצעדי ענק להעצמה אישית באמצעות שליטה עצמאית בכספינו, ומאפשר ללקוח להנות מהיעילות שביטקוין מציע.

כמובן גם, שכפי שציינו לעיל, זהו רק השלב הראשון בתהליך. קיום עסקים המקבלים תשלום ביטקוין עם המרה מיידית, יקל על עסקים אחרים לקבל ביטקוין ללא המרה – וכך המעגלים הולכים ומתרחבים.

"אין ממשלה אחת שקיבלה את הביטקוין"

זמנים יגידו, ראו למשל התפתחות באי מאן.

"אין עסקים אמיתיים שמקבלים ביטקוין."

אם הכוונה היא לקבלת ביטקוין ללא המרה למטבע מסורתי, קיימים גם כאלה.

אבל אין סיבה לפסול המרה מיידית, כפי שהסברנו לעיל. משהבנו את זה, קיימים כעשרות אלפים (אם לא מאות) עסקים המקבלים תשלום בביטקוין. ביניהם ניתן למצוא עסקים מכל הסוגים ובכלל זה מסעדות וסופרמרקטים, וכן ענקים כמו

Dell, Newegg, Expedia, Dish, Overstock, WordPress, Mega, Zynga, Fiverr, Imgur, Reddit.

בין מקבלי התרומות בביטקוין ניתן למצוא את

Wikipedia, Firefox, Red Cross, Greenpeace, Apache, Khan Academy, Internet Archive, MIRI ועוד.

"קהילת הביטקוין הם גיקים בני 14 שאין להם מה לעשות."

באופן ברור מר רובינסון אינו מכיר את קהילת הביטקוין. מי שכן מעוניין להכיר, מוזמן למפגש פגוש את הפעילים כמו שהזכרנו לעיל.

"רק העתיד של הבלוקצ'יין הוא אמיתי. אנחנו נפיק תועלת אמיתית אם רק נצליח להפריד את ביטקוין הטכנולוגיה מביטקוין המטבע".

שרשרת הבלוקים הומצאה בשביל לאפשר מטבע דיגיטלי מבוזר. אם הוא טוען שיש לעקור ממנה את הסיבה שלשמה תוכננה, חובת ההוכחה עליו.

בכל מקרה קיימים גם הרבה פיתוחים, חלקם ישראליים, המשתמשים בטכנולוגיית שרשרת הבלוקים לדברים שאינם רק מטבע.

"אם יזמים ישראלים ימצאו דרך להפעיל את הבלוקצ'יין עם שקלים או דולרים זה יהיה ביזנס ענק"

הרעיון בביטקוין ובטכנולוגיה שלו אינו לקחת מושגים מיושנים כגון מטבע שנשלט ע"י מדינה, ולעטוף אותם בעטיפה יפה. הטכנולוגיה יכולה להגיע למלוא הפוטנציאל שלה רק אם היא משמשת ליצירת משהו חדש, שאינו מסתמך על תלות במטבעות המסורתיים. מטבעות היו קיימים לפני שהיו מדינות, וכמו שהדולר הצליח להגיע למעמד של מטבע בינלאומי שהכל משווים את עצמם אליו, כך גם ביטקוין מסוגל להגיע למעמד כזה.

סיכום והערות כלליות

מר רובינסון אינו הראשון שמבקר בחריפות את ביטקוין, וגם לא יהיה האחרון. אין צורך להתרגש מכל דבר ביקורת, אלא לשמוע את דעותיהם של אנשים רבים ולהגיע למסקנה מתוך חשיבה ביקורתית.

יש מקום לשאול האם הוא ביצע עבודת מחקר אובייקטיבית, או שמא ניסה דווקא ליצור נרטיב שיחזק מסקנה שהגיע אליה מראש, כתוצאה ממניעים נסתרים או אחיזה נואשת בישן והמוכר. איננו נוהגים לכבד כל מבקר בתגובה, הפעם בחרנו לעשות כן עקב ההד התקשורתי שהוא יוצר, וההזדמנות לדון במספר נושאים שהם בעלי חשיבות ללא קשר לטענותיו הספציפיות.