כך תפעלו כשהבנק מסרב לקבל כסף שמקורו בביטקוין

בחודשים האחרונים התרחש שינוי משמעותי בתחום הביטקוין בישראל. הרגולציה לגבי הכנסת מטבעות דיגיטליים לבנקים הושלמה, עם קבלת צו איסור הלבנת הון לחוק הנש"פים, היועץ המשפטי לממשלה נתן חוות דעת שאוסרת על בנקים לסרב לקבל כסף שמקורו בביטקוין ללא כל סיבה נוספת, וביהמ"ש פסק בקרב ארוך שנים לטובת משתמש ביטקוין בשם רועי ערב שביקש להכניס כספים שמקורם ברכישת ביטקוין. ועדיין, יש בנקים שלא מכירים את ההתפתחויות וחלקם עדיין מערימים קשיים. אז מה עושים? באיגוד הביטקוין אספנו לכם כמה טיפים: 

האם מותר להעביר לבנק כספים שמקורם במכירת מטבעות דיגיטליים?

כן. אמנם פעילות במטבעות דיגיטליים נחשבת כפעילות שעשויה להיות בסיכון להלבנת הון לפי בנק ישראל, אבל היועץ המשפטי לממשלה נתן חוות דעת לפיה חסימה אוטומטית של קבלת כספים כאלה היא אינה בגדר הסביר ואף נתן מבחנים למתי לדעתו יש לקבל את הכספים.

חוות דעת זאת ניתנה במסגרת תיק רועי ויפעת ערב נגד בנק מרכנתיל, בו קבעה השופטת כי על הבנק לקבל מהלקוח את הכספים שמקורם במכירת ביטקוין.
חשוב לציין שחוות הדעת ניתנה לפני שעבר בכנסת צו איסור הלבנת הון לנותני שירותים פיננסיים מוסדרים, שמתווה את הפעילות שהם אמורים לבצע על מנת למנוע הלבנת הון במטבעות דיגיטליים ובכך להפחית משמעותית את הסיכון הזה בכספים שמגיעים מנותני השירותים לבנק, הצו אמור להיכנס לתוקף בחודשים הקרובים, כך שאפשר בהחלט להיות אופטימיים לגבי העתיד.

האם אני צריך להניח שאחסם?

לא. החלפנים בישראל מבצעים אלפי פעולות ללקוחות מול הבנקים בישראל מדי יום. כולל העברות כספים ללקוחות ולהיפך. לא כל הבנקים בישראל חוסמים, זה תלוי בהרבה גורמים כמו סוג הבנק, הסניף, פעילות הלקוח, סכום הקנייה וכו'. 

יש מה לעשות עוד לפני העברת הכספים?

כן, אם אתם יודעים שאתם עומדים למכור סכום משמעותי, תתקשרו לבנק, תודיעו על ההעברה. לעיתים הבנק יבקש מכם אסמכתאות למקור הכסף, אישור מומחה על נתיב הכסף או אישור שאתם מתכוונים לשלם את המס על הפעולה.
אם הרווחתם מהפעילות במטבעות דיגיטליים אתם חייבים לשלם מס בישראל.
נסו להבהיר ולהסדיר את ענייני המיסוי עוד לפני ההעברה לשם כך תוכלו להיעזר באחד מרואי החשבון שמתמחים  במטבעות דיגיטליים. אין חובה לשלם את המס בעת ההעברה, אבל אם תצהירו בפני הבנק שאתם מתכוונים לשלם אותו כנראה שזה יעזור להוריד את החשש.

בכל זאת נחסמתי, מה עושים?

חסימה היא לא סוף פסוק. בשלב הראשון, נסו לדבר עם הבנק. לעיתים הפקידים שמטפלים בכם לא מכירים עד הסוף את הנהלים, ולכן אם תצליחו לשוחח עם מישהו גבוה יותר בהיררכיה, הבעיה עשויה להיפתר נסו להסביר ולשכנע. אם לא הצלחתם, התעקשו על קבלת התשובה בכתב. במספר מקרים שמוכרים לנו פעולה זו פתרה את הבעיה. 

אם מכרתם את הביטקוין דרך נותן שירות ישראלי נסו לפנות אליו, לגופים הללו יש נסיון רב שנים בהתמודדות עם הבנקים והם יוכלו לתת לכם קווי מתאר לגבי מתי ההעברות אמורות לעבור ואיך, וגם לתת לכם הערכה אם יש סיבה שהכספים "יתקעו" בדרך ולסייע בהדרכה.
אם המאמצים הללו לא עוזרים, אפשר לפנות לפניות הציבור של אותו הבנק ולאחר מכן למפקח על הבנקים.
לשם כך כתבנו מדריך מפורט.

האם כדאי לי לעבור בנק בגלל חסימה?

כנראה שלא. אם תתחילו לסגור חשבונות ותרצו להתחיל פעילות חריגה בחשבון חדש בבנק אחר יהיה לכם קשה יותר לעבוד עם בנק שלא מכיר את ההיסטוריה שלכם והפעילות שלכם. אנו ממליצים שלא לסגור את חשבון הבנק שלכם לפני שאתם מגבשים אסטרטגיה מה עושים עם הכספים הללו. מה גם שאין ערובה שהבנק שאליו תעברו ירצה לקבל כספים שמקורם במטבעות דיגיטליים ותשארו קרחים מכאן ומכאן.

מה עם פעילות בזירות וחלפנים מחו"ל?

בכל הקשור להכנסת הכספים לבנק, עבודה מול גופים מפוקחים תהיה תמיד הבטוחה ביותר. הבנקים והרשויות בישראל נוטים קודם כל להתייחס לפיקוח ישראלי כבטוח ביותר ולאחר מכן לפיקוח של מדינות מערביות.
על כן, אם אתם פועלים מול חלפן או בורסה בחו"ל, דעו לכם שהסיכון לאי הכנסת הכספים לבנק עולה ככל שהחלפן מפוקח פחות או מצוי בטריטוריה גיאוגרפית שאינה מפוקחת.
כמוכן, שימו לב שישנן מדינות שנחשבות "מדינות בסיכון גבוה להלבנת הון", ואם תעשו שימוש בחלפן שממוקם במדינות הללו, הסיכוי שתוכלו להכניס את הכספים צונח דרסטית.

לסיכום, ניתן ואפשר להתנהל מול הבנקים בישראל. השתדלו להיות שקופים וחכמים בהתנהלות, התיעצו והיאזרו בסבלנות וזכרו שהמצב הרגולטורי משתפר. אם עדיין נחסמתם, דווחו לנו בטופס הזה.

טור זה פורסם לראשונה באתר Macrobit