כתובות ת"ש (תשלומים שקטים) – סוג חדש של כתובות בביטקוין

כתובות ביטקוין הן המפתח לשליחה וקבלה של מטבעות ברשת. ככל שהטכנולוגיה מתפתחת, כך גם סוגי הכתובות משתכללים.
איך עובדת כתובת ביטקוין? אפשר לקרוא עוד במאמר על כתובות, מפתחות ומה שבינהם
לאחרונה, יש עניין גובר סביב סוג חדש של כתובות ביטקוין, כתובות ת"ש (תשלומים שקטים).

 

מהן כתובות ת"ש? כתובות ת"ש הן כתובות קבועות שאפשר לפרסם או לשמור באנשי קשר. המידע שנמצא בכתובות אלו מאפשר תשלום ליוצר שלהן מבלי לאפשר לגורמי מעקב לחטט בבלוקצ'יין ולמצוא את כל הכסף שמי שיצר את הכתובת קיבל או שלח.

לכתובות ת"ש מספר יתרונות

  1. נוחות: כתובת קבועה שניתן לשמור ולשתף בקלות.
  2. פרטיות לנמען – מי שיודע את הכתובת יכול לבצע תשלום לנמען אך הוא עדיין אינו חשוף למידע על תשלומים שמשתמשים אחרים ביצעו לאותו הנמען.
  3. פרטיות לשולח – השולח מעביר את הכסף לכתובת סודית שלא מזוהה באופן ציבורי עם הנמען אליו עבר הכסף.

 

בניגוד לכתובות רגילות, שבהן כל אחד יכול לראות את היסטוריית התנועות בכתובת באמצעות block explorer, כתובות ת"ש אינן מופיעות בבלוקצ'יין. כתובות ת"ש מקודדות מידע עבור הארנקים כיצד להפיק כתובות ביטקוין סודיות שרק הצד השולח והמקבל יודעים מהן.

איך זה עובד? כתובות ת"ש מבוססות על טריק מתמטי המאפשר לשני צדדים ליצור סוד משותף מבלי לחשוף את המפתחות הפרטיים שלהם. הכתובת מכילה שני מפתחות ציבוריים של המקבל.
כאשר משתמש רוצה לשלוח תשלום, הארנק שלו עושה שימוש במפתחות הציבוריים שפורסמו בכתובת של הנמען ובמפתח הפרטי שבאמצעותו הוא יבצע את התשלום כדי ליצור כתובת חד-פעמית אליה ישלח התשלום.
הארנק של הנמען סורק את כל ההעברות שהיו בבלוקצ'יין מיום יצירת הארנק, ובכל העברה הוא מסתכל על המפתח הציבורי שפורסם בה ומשתמש באחד מהמפתחות הפרטיים שלו כדי לייצר כתובות סודיות, ככה הארנק יודע לזהות האם מישהו שלח מטבעות לכתובת שהופקה באמצעות המפתחות הציבוריים שפרסם בכתובת הת"ש.

בניגוד לשדרוגים ברשת הביטקוין, הטמעת כתובות ת"ש אינה דורשת הסכמה רחבה או שדרוג של הצמתים ברשת. כל יצרן ארנק יכול להוסיף תמיכה בכתובות אלו באופן עצמאי.

אך מכיוון שכתובות ת"ש הן חדשות עדיין אין להן תמיכה בקרב ארנקי הביטקוין המובילים.

לקריאה נוספת על כתובות תשלומים שקטים:

https://github.com/bitcoin/bips/blob/master/bip-0352.mediawiki

https://silentpayments.xyz/