למה כדאי להשקיע בביטקוין – חלק 2

הפוסט הזה ממשיך את הפוסט הקודם – למה כדאי להשקיע בביטקוין – חלק 1.

בעיות חוקתיות

המעמד החוקי של ביטקוין היום עדיין לוטה בערפל. ישנם עסקים רבים ברחבי העולם שמקבלים וסוחרים בביטקוין, אבל בית משפט עדיין לא הכריע בשאלה האם "ביטקוין הוא חוקי". החשש כאן הוא שבית משפט באירופה או ארה"ב ייאסור על השימוש בביטקוין, וכך אזרחים שומרי חוק לא יוכלו לגעת בו. חשוב לזכור שביטקוין, בבסיסו, הוא פשוט מספרים שנוצרים ונשלחים בין מחשבים. קשה לי להאמין שבית משפט במדינה מערבית יכול לאסור על בנאדם פרטי ליצור מספר אקראי במחשב הביתי שלו, ולשלוח אותו למחשב אחר. לתפיסתי, ביטקוין נופל תחת חופש הביטוי והתקשורת, ולכן הסיכוי שייאסר כליל אינו סביר.

בעיות אבטחה

פרוטוקול ביטקוין הבסיסי מבוסס על קוד פתוח, ועבר כבר ביקורת של טובי החוקרים וההאקרים – ככל הנראה אם היתה בביטקוין עצמו חולשה רצינית, כבר היו מוצאים ומנצלים אותה. נקודות הקצה של ביטקוין הן סיפור אחר – המשתמשים והאתרים שתומכים בביטקוין. בשנה האחרונה היה מספר לא קטן של פריצות לאתרים מבוססי ביטקוין (האחרונה התרחשה בחודש האחרון), וכמות לא מבוטלת של כסף נגנבה מאותם אתרים … ועדיין, ביטקוין חי ובועט. בעלי האתרים לומדים לאט לאט איך לאבטח אותם יותר טוב, וגם המשתמשים נהיים יותר זהירים. בסופו של דבר, עבור "משתמש פשוט" פתיחת חשבון ביטוקין תהיה מאובטחת ופשוטה כמו פתיחת חשבון בנק, והחשבון שלו יהיה מבוטח מפני האקרים. למי שרוצה לשמור על ביטחון הארנק שלו היום, ולא מסתפק בלחכות שמישהו אחר יפתור לו את הבעייה, מומלץ מאוד לקרוא על אבטחת ביטקוין. אתם מוזמנים גם לשאול שאלות בבלוג זה, או ב-Stack Exchange. אגב, שיפור משמעותי משמעותי בתחום זה שצפוי להיכנס בחודשים הקרובים הוא מפתחות מפוצלים, שיאפשרו לשבור מפתח ביטקוין ל-n חלקים, כך ש-m מתוכם נחוצים לשליטה בכסף (נרחיד על כך בפוסט נפרד בהמשך).

חוסר יציבות המטבע

ביטקוין היום הוא מטבע מאוד לא יציב ביחס למטבעות או נכסים אחרים. ייתכנו בו תנודות של עשרות אחוזים ביום, ובשנה האחרונה הוא נע בין מינימום של 70 סנט, לשיא של 30 דולר, ונרגע בזמן האחרון על איזור ה-5 דולר. הסיבה העיקרית לחוסר היציבות של המטבע היא הערך הכולל הנמוך – כל משקיע עם כמה מאות אלפי דולרים יכול להזיז את השוק בעשרות אחוזים, ויש הרבה ספקולנטים לטווח קצר שמנסים להרוויח מהתנודתיות הזאת. אם (וזה אם גדול), ביטקוין יתפוס נתח שוק גדול יותר, הערך הכולל שלו ייעלה וכתוצאת לוואי מיידית הערך יתייצב – כלומר אין פה מכשול מהותי, אלא רק בעייה זמנית שתחלוף כשהמטבע יתחזק.

חוסר הגינות בסיסי – טיעון הפירמידה

יש הטוענים ש"ביטקוין לא הוגן, כיוון שאותם אנשים שקנו או ייצרו ביטקוין קודם עשו את זה בעלות זעומה, והיום הם מוכרים את זה ברווח עצום". אותם אנשים מסיקים מהעלייה העצומה בשווי ביטקוין (עלה ב-600% בשנה האחרונה) שביטקוין זה תרמית או בועה. אותם אנשים טועים. כל השקעה מסוכנת מתנהגת באותה הצורה. אם מארק צוקרברג היה פונה אליכם ב-2004 ומספר לכם שהוא רוצה לבנות רשת חברתית חדשה והוא מחפש השקעה, כנראה שהייתם צוחקים לו בפנים. הייתם מפנים אותו ל-MySpace ורשתות חברתיות אחרות שהיו קיימות, והייתם "מוכיחים" לו למה הסטארטאפ שלו ייכשל. ועדיין, המציאות מראה שפייסבוק הצליחה לצמוח בקצב מדהים עד שתפסה את נתח השוק הנוכחי שלה, 500 מיליון איש – פי 1.6 מכל אוכלוסיית ארה"ב. המסקנה היא שגידול מדהים הוא לא אינדיקציה בפני עצמו לפירמידה או בועה – יש להעריך את כל התמונה ולא לקפוץ למסקנות.

 

כל אחד ראוי שייעשה את החשבון שלו, ויחליט אם הוא רוצה להשקיע בהשקעה מסוכנת, עם פוטנציאל גדול לרווח, או בהשקעות סולידיות. למעשה, כנראה שלכל אחד עדיף להחזיק תמהיל של השקעות שונות, כאשר חלק מסויים מוקדש להשקעות סופר סולידיות כגון פק"מ ואג"ח, חלקו בתעודות סל או באפיקים "חצי סולידיים" אחרים … וחלקו הקטן בהשקעות עם סיכון גבוה. אני מציע לכל אחד שמבין קצת בטכנולוגיה, ויכול לקרוא ולאמת את הנתונים, לשקול לשים סכום כסף מינימלי בביטקוין – אפילו אם זה רק 50 או 100 דולר. תחשבו – אם כל אחד בעולם היה רוצה לקנות רק 0.1 ביטקוין … לא היה מספיק ביטקוין לכולם, כלומר הוא היה משתלט על השוק (למען הסר ספר, ניתן לחלק ביטקוין לחלקים מאוד קטנים, כך שמספר הביטקוין הוא לא מחסום בפני השימושיות שלו – אפשר להעביר בקלות גם 0.0000001 ביטקוין מאדם לאדם).

 

גילוי נאות: הכותב מחזיק בכמות מסויימת של ביטקוין, ואין לראות בכתוב עצת השקעה רשמית אלא רק דעה אישית. אני באמת מאמין בתוכן הכתבה, אבל על הקורא מוטל לעשות את שיעורי הבית שלו ולהגיע למסקנות עצמאיות. טעות לעולם חוזרת, וכו'… אני מתייחס לביטקוין כעל השקעה ארוכת טווח, ולא משקיע בו כסף שאני צריך בשנה-שנתיים הקרובות, וכך אני ממליץ להתייחס להשקעה זו – לא ככלי ספקולטיבי קצר טווח, אלא כשהשקעה במטבע עתידי, עם הבנה שתהליך הצמיחה שלו עשוי לקחת שנים ואולי עשורים.

ונסיים בגרף הביצועים של ביטקוין מול הדולר בשנה וחצי האחרונות (סקלה לוגריטמית):