מדוע צריך ללמוד על ביטקוין לפני שמשקיעים בו?

אחת העצות הטובות שנותנים לחדשים בתחום הנלהבים מהאפשרות להשקיע בביטקוין, היא – קודם כל ללמוד על התחום ולהבין אותו. רק לאחר היכרות עם ביטקוין ומה שהוא מייצג, ואמונה בחזון שלו ובהצלחה העתידית שלו, אפשר לשקול להשקיע.

אבל למה בעצם? הרי שער הביטקוין יעלה או יירד בלי תלות במה שהמשקיעה יודעת או אינה יודעת עליו. רוב הפעילים בתחום מאמינים שבטווח הארוך השער יעלה (הרי הם בעצמם מושקעים בו) – אז למה לא פשוט להגיד את זה ולהמליץ להשקיע, במקום לשלוח את המתעניין ללימודים?

יש לכך כמה סיבות, שאת חלקן נפרט כאן.


1. הסיבה העיקרית היא שביטקוין אינו הדבר היחיד בעולם.

אף אחד אינו יודע בוודאות אם שער הביטקוין יעלה או יירד, איך כמה ומתי. גם לא יודעים מה יהיה עם מחירי הדולר, הזהב, הנדל”ן, מניות וכו’.

מה שכן אפשר לעשות זה לגבש *אסטרטגיית* השקעות שאם ננקוט בה, אז באופן סטטיסטי, נרוויח מההשקעות שלנו יותר משנפסיד.

ואסטרטגיה כזו חייבת לכלול הבנה של מה הוא הדבר שבו משקיעים. ללא הבנה כזו, לא מדובר באמת בהשקעה אלא בהימור, והגורל של מי "השקעה” כזו, בטווח הארוך, ידמה לביקור בקזינו.

מי שמשקיע בביטקוין סתם כי הוא שמע שזו דרך לעשות כסף, לקול צהלות העידוד של הפעילים בתחום – כנראה ישקיע גם בכל דבר אחר שהוא שמע שמתעשרים ממנו, ובכלל זה מגוון הונאות ותרמיות.

למעשה, לצופה מבחוץ יש מספר מאפיינים של ביטקוין המזכירים תוכניות להתעשרות מהירה. ההבדל הוא שככל שמסתכלים על תרמית יותר לעומק, כך יותר מבינים שזה בלוף. לעומת זאת, ככל שבוחנים יותר את ביטקוין, כך מבינים את העומק, את היופי, את החשיבה על הפרטים הקטנים, ואת הפוטנציאל הגלום בו. אז חבל לא לנצל את זה.

2. כאמור, אף אחד אינו יודע בוודאות מה צופן העתיד. בטווח הקצר בוודאי שתהיינה ירידות בשער, וגם בטווח הארוך רב הנסתר על הגלוי.

מי שקנתה ביטקוין והפסידה מההשקעה, תבוא בטענות אל מי שהמליץ לה לקנות, ובצדק.

זה ששער הביטקוין יעלה זה לא משהו שמישהו יכול להתחייב אליו. זה שללמוד על ביטקוין ייתן למשקיע הפוטנציאלי את הכלים להחליט האם השקעה בביטקוין מתאימה לו או לא, זה משהו שהרבה יותר קל לחתום עליו.

3. השקעה היא לא משהו שעושים פעם אחת וזהו. גם לאחר ההשקעה הראשונית, יש בכל נקודת זמן החלטה אם להחזיק, לקנות עוד או למכור.

מישהי שלמדה על ביטקוין, יהיו לה הכלים לקבל את ההחלטות הנכונות בכל נקודת זמן כזו.

בפרט, החשש הוא שמי שקנה ביטקוין בהיסטריה בזמן עליות – מתוך רצון להתעשר מהר, מבלי להבין מה הוא קונה – ימכור בפאניקה לאחר ירידה (שזה כנראה הזמן הגרוע ביותר למכור). זה לא טוב לא למשקיע (שבסופו של דבר יפסיד מההרפתקה, גם אם היה יכול להרוויח אם היה מתמיד), וגם עבור השוק, שנהיה פחות יציב עקב פעולות כאלה.

הבנה מה הוא מחזיק ביד יכולה לעזור לו לצלוח את המשברים.

4. בנוסף לעצם השאלה האם לקנות ביטקוין, נשאלות גם השאלות איך לקנות אותו, ואיך להחזיק אותו. מי שאינו מכיר את התחום, יכול ליפול קורבן לעקיצות, גניבות ואובדן של מטבעות.

פיתרון אפשרי הוא לקנות אצל חלפן גדול, ותיק, מוכר ואמין, שגם ישמור את המטבעות עבור המשתמש. הבעיה היא, שבשלב זה, אין נותן שירות שהוא אמין מספיק בשביל שיהיה אפשר לסמוך עליו בלב שלם להחזיק מטבעות לאורך זמן; ובכל מקרה, יש ניגוד מסוים בין תזת ההשקעה בביטקוין לבין הסתמכות על צד שלישי.

ככל שיהיו נותני שירות אמינים יותר, וככל שביטקוין יהיה מיינסטרים יותר, כך תגבר ההיתכנות של החזקת ביטקוין אצל צד שלישי, למי שמעוניין בכך. אבל נכון לעכשיו, ההמלצה היא שכל אחת תחזיק את הביטקוינים שלה בעצמה.

ובשביל לעשות את זה מבלי ליפול קורבן לגניבה ולאובדן, יש כמה דברים שצריך לדעת על ניהול ארנקים ועל הדרך בה ביטקוין עובד.


בסופו של דבר, השקעה היא משהו אינדיבידואלי. אני משקיע בביטקוין כי אני מאמין שערכו יעלה, לא כי מישהו אחר מאמין בזה והמליץ לי. אני מאמין שכרגע, השוק בכללותו מממעיט בערכו של ביטקוין – בעוד אני, לאור ההיכרות שלי איתו, הבנתי שהפוטנציאל בו גדול ממה שחושבים. ואני משקיע מתוך הבנה שקיימת אפשרות שטעיתי, ואם כן, אפסיד מההשקעה. כל אחד ואחת שחושבים להשקיע צריכים להגיע למסקנות של עצמם, ולפעול בהתאם.