מכתב פתוח לגבי שער הביטקוין לפרשנים ומשקיעים מהיבט טכנולוגי

בשנות ה-90 אנשים החלו לשמוע על איזו תופעה חדשה ושמה "אינטרנט". זה היה כל כך זר לאנשים – זכור לי סרטון בו צוות חדשות ניסה לפענח מה זה ושאלו "How can I get an internet?" (כאילו זה מוצר שקונים בחנות או אפליקציה שצריך להוריד). לא שאני מבוגר מספיק לזכור את זה אבל אנשים היו מזלזלים ביכולת של האינטרנט לתפוס הן ככלי טכנולוגי בר קיימא, והן ככלי פיננסי בעל השפעה. לדוגמא פול קרוגמן, כלכלן מפורסם בעל פרס נובל לכלכלה, פירסם טור ב-1996 בו הוא טוען שלאינטרנט תהיה השפעה כלכלית קטנה מזאת של מכונת הפקס (!). כיום זה מגוחך (במיוחד בהינתן שאת הטור הזה ניתן למצוא אך ורק באינטרנט) ולו קרוגמן היה אומר דבר כזה היום אפשר לקוות שהיו שוללים לו את פרס הנובל. ניחא. לכלכלנים, ולאנשים בכלל, יש נטייה לפספס את היסוד של הערך של טכנולוגיות חדשות ובמיוחד כאלה מבוזרות ("ללא אמא ואבא"). הסקפטיות הזאת לרוב בריאה שהרי כל יום ממציאים טכנולוגיה חדשה ולא כל טכנולוגיה שווה את תשומת הלב שלנו. במיוחד כשמדובר בטכנולוגיות בשלבי פיתוח (כמו האינטרנט ב-1996 או ביטקוין ב-2015). אך עם זאת, לדבר על הטכנולוגיות האלה והשפעותן הפוטנציאליות בשלב כה מוקדם ללא הבנה עמוקה של הטכנולוגיה היא לא רק מוטעית אלא גם מטעה.

אז מה משותף לאינטרנט בשנות ה-90 ולביטקוין בשנות ה-10? יש טכנולוגיות שלא מיועדות להיות בלעדית לשימוש ישיר על ידי משתמשים, אלא שהן מיועדות להיות פלטפורמה חזקה ואמינה לבנות עליה אפליקציות. לדוגמא, ב-1996 האפליקציה הכי טובה שהייתה לאינטרנט הייתה דואר אלקטרוני – הרבה אנשים לא הבינו למה זה טוב, בהינתן שדואר רגיל עובד כבר מאות שנים ללא בעיות. אבל דוא"ל היה רק בין הראשונים מתוך האפליקציות משנות-סדרי-עולם שפיתחו עם השנים כמו גוגל, פייסבוק, שיתוף קבצים, יוטוב, סקייפ, בנקאות באינטרנט (וביטקוין) וכו' וכו'. אנשים בשנות ה-90 שלא הבינו שהאינטרנט זה לא רק AOL ודוא"ל אלא תשתית טכנולוגית לפיתוח מיליוני אפליקציות שדורשות תקשורת מיידית זולה וישירה, גם לא יבינו היום שביטקוין זה לא רק ארנק ומערכת סליקה אלא תשתית טכנולוגית לפיתוח מיליוני אפליקציות שדורשות העברת ערך מיידית זולה וישירה. להתרכז בשער החליפין של ביטקוין מול הדולר זה אמנם מעניין בתור משקיעים בביטקוין כמניה של התשתית הפיננסית הזאת (כמוני) או בתור משתמשים שמקבלים את המשכורת שלהם בביטקוין (כמוני), אבל זאת זווית ראיה מאוד שטחית לגבי ביטקוין הן בתור טכנולוגיה והן בתור כלי פיננסי.

ביטקוין אמנם מאוד דומה לאינטרנט אבל ההבדל הכי גדול בהערכה שלו הוא שבטכנולוגיה של ביטקוין מובנה באופן אינהרנטי הצורך לשימוש ב"מטבעות" ולכן כל עוד יש שימוש בתשתיות יש ערך למטבעות הללו, כמו מניה דיגיטלית שמייצגת את ערכה של המערכת כולה. לאינטרנט לא היה צורך במניה כזאת (הפיתרון הטכנולוגי של תקשרות חסרת חיכוך לא דורש זאת) ולכן אף אחד לא היה יכול להסתכל על ערך של מניה מסויימת כדי להעריך כמה מאמינים בטכנולוגיית האינטרנט בצורה כמותית. בביטקוין לעומת זאת כשהשער עולה או יורד יש אפקט גם כלכלי וגם פסיכולוגי לגבי תפיסת הערך של ביטקוין. ועם זאת, השימושיות של ביטקוין אינה מושפעת ישירות מהערך של המניה. זה קצת כמו להעריך את IBM לפי שווי המניה שלהם בלי להבין דבר על המחקר והפיתוח שלהם (שהרבה טוענים הוא המתקדם ביותר בעולם). כן, אפשר להבין מה הסנטימט והצפי של משקיעים לגבי הערך של היום וסיכויי ההצלחה העתידיים אבל זה נותן הבנה מאוד מצומצמת לגבי הפוטנציאל של היסודות הטכנולוגים והאפליקציות שיפתחו עליהן.

אז אם מתעלמים דקה מהשער של ביטקוין, מהו ערך השימושיות של המערכת? ובכן, ניתן להשוות לאינטרנט שהוא דומה מאוד לביטקוין אך ללא מניה. לאורך עשרות שנים האינטרנט היה בשלבי פיתוח מוקדמים, תקופה שבה רק אנשי טכנולוגיה היו משקיעים וגם זה בעיקר בפיתוח תשתיות. גוגל זאת דוגמא מצויינת: ב-1999 לא היו הרבה סיבות לבצע חיפושים לגבי המידע שנמצא באינטרנט אבל היכולת לעשות זאת הייתה קריטית לאפשרות לבנות עוד אפליקציות על הרשת. התשתיות שבנו לאורך השנים איפשרו בניית אפליקציות שהם אשכרה שימושיות למשתמשים רגילים שלא רוצים להתעסק עם טכנולוגיה מורכבת ויכולים להעריך אותם גם בלי שווי מניה כלשהי. תהליך פיתוח התשתיות הזה הוא קריטי לכל מערכת ולכל פלטפורמה שכן הוא מה שנותן את ההצדקה לפיתוח אפליקציות. ביטקוין נמצא וימשיך להימצא בשלב פיתוח התשתיות לאורך הרבה שנים, ועם הזמן השימושיות בביטקוין תהיה יותר ויותר מוצדקת, שכן ניתן לפתח עליה עוד אפליקציות. ישנם לא מעט דוגמאות לאפליקציות וסטארטאפים בתחום הביטקוין שמתחילות את דרכן היום בזכות פיתוח תשתיות של השנה האחרונה, כך שהטכנולוגים בינינו יכולים לראות קשר ישיר בין הפיתוחים של היום לאפליקציות של מחר, אך משתמשים רגילים עדיין רק רואים את ערך המניה ואת האפליקציות הצעירות.

אנשים שרוצים לדעת מה הערך של ביטקוין יכולים להסתכל על ערך המניה היום, אך יש לזכור שהמשקיעים בביטקוין (אלו שקולקטיבית קובעים את ערך המניה) לא בהכרח מבינים איך להעריך את המניה הזאת בשלבים כה מוקדמים – לטוב ולרע. אנשים שרוצים להגיע למסקנות לגבי ערך הביטקוין היום לפי ערך המניה צריכים לזכור שמדובר בתשתית שמציעה פתרונות טכנולוגים בעיקר עבור אפליקציות שמפתחים היום ומחר ולא עבור המשקיעים במניה. השקעה בביטקוין כיום היא בעיקר דרך להינות מבעלות על הרשת שניתן יהיה למכור בעתיד עבור מפתחי אפליקציות ומשתמשים של האפליקציות האלו שצריכים את המטבעות כדי להשתמש בהן. במילים אחרות, אם אתם באמת רוצים לדעת מה הערך של מטבעות ביטקוין, כדאי להסתכל לא רק על השער, אלא גם על הפיתוחים שמתפתחים ויתפתחו על גבי המערכת המבוזרת הזאת, שקוראים גם לה ביטקוין.