מצב הביטקוין בישראל – יולי 2014

במאמר זה נסקור את מצבו של ביטקוין בישראל באמצע שנת 2014.

הרוח היזמית של ישראל והרצון להיות בחזית החידושים הטכנולגיים מביאה לעניין רב יותר בביטקוין בישראל מאשר בשאר העולם, וכן למספר גבוה במיוחד של יוזמות בתחום. בנוסף לכך, הישראלים אינים מסתפקים בלהתעניין בביטקוין כל אחד לעצמו, אלא הם שואפים לחבור לאחרים החושבים כמוהם וליצור קהילות מהחזקות והמגובשות בעולם, ומהגדולות ביותר במספרים אבסולוטיים.

ההערכה הי שיש כיום כ-10,000 משתמשי ביטקוין בישראל. המוקד הגדול ביותר של קהילת הביטקוין בישראל הוא קבוצת הפייסבוק ביטקוין ישראלי, המונה למעלה מ-4,200 חברים ובה מתקיימים כל העת דיונים ערים. קיימות מספר עשרות קבוצות פייסבוק ישראליות נוספות העוסקות בנושאים מסוימים בתוך עולם הביטקוין.

יש בארץ כ-300 עסקים המכבדים תשלום בביטקוין. ברשימה זו ניתן למצוא עסקים מכל הסוגים כגון שירותי IT, עורכי דין, מזון, מחשוב, מוזיקה ועוד, ובפרט כ – 15 מסעדות באיזור תל אביב. המסעדות מדווחות על מספר לקוחות ביום הפוקדים אותן ומשלמים בביטקוין.

איגוד הביטקוין הישראלי הוא עמותה רשומה שמטרתה לקדם את ביטקוין בישראל. בין פעילותיה ניתן למצוא עבודה עם הרשויות למציאת אסדרה ידידותית, תמיכה וסיוע ליחידים ולחברות, ומתן מענקים למיזמים שונים. כמו כן היא מקיימת פעילויות הסברה נרחבות. קבוצת מפגשי הביטקוין בישראל באתר meetup.com היא מקבוצות מפגשי הביטקוין הגדולות בעולם במספרים אבסולוטיים, במסגרתה התקיימו עד כה 35 אירועים עם מספר משתתפים שנע בד"כ בין 40 ל-180. כמו כן האיגוד מארגן כנסים מקצועיים גדולים, כמו הכנס המקומי שהתקיים בתאריך 27.2.14 והכנס הבינלאומי שעתיד להתקיים בתאריכים 28-29 ביולי 2014.

שגרירות הביטקוין הממוקמת ברחוב אחוזת בית 1 ת"א היא מרכז פיזי קבוע לביטקוין. למקום זה ניתן להגיע בכל עת בשביל לדבר עם אנשים על ביטקוין, לשאול שאלות, ולהתרשם ממוצגים היסטוריים וחפצים כגון מכונה להדפסת ארנקי ביטקוין וכספומט ביטקוין. במקום זה מתבצעות מספר פעילויות כגון סדנאות הדרכה ושווקים להחלפת ביטקוין בין יחידים, והוא מהווה גם מרכז פעילות לפרוקטים חברתיים המקדמים את ביטקוין.

בין עשרות הפרויקטים וחברות הסטארטאפ המפתחים שירותים שימושיים למשתמשי הביטקוין, ניתן למצוא גם זירת מסחר ומספר חברות חלפנות המאפשרות ללקוחות להמיר כסף מסורתי לביטקוין ולהיפך (השיטה המקובלת להעברת שקלים היא בהעברה בנקאית), וכן נותנות שירותי סליקה לעסקים הזקוקים לסיוע בקבלת תשלומי ביטקוין.

הרשויות בישראל בוחנות כיצד להסדיר את תחום הביטקוין אך טרם הגיעו לכלל החלטה. בין ההתפתחויות בתחום זה ניתן למצוא מאמר מחקרי של בנק ישראל, המפורסם בימים אלה, המתאר את הפוטנציאל הכלכלי שקיים באימוץ טכנולוגיית הביטקוין.

ומה קורה בעולם? ההערכות מדברות על כ-2 מיליון משתמשי ביטקוין וכ-100,000 עסקים המכבדים אותו כתשלום. ביניהם ניתן למצוא עסקים קטנים מכל הסוגים, אך גם ענקיות כגון Dish, Newegg, WordPress, Expedia, 1800flowers, Namecheap, Overstock. קיימים גם ארגונים רבים ללא מטרת רווח המקבלים תרומות בביטקוין. שווי השוק של כלל הביטקוינים כיום הוא כ-8 מיליארד דולר. פורסמו גם עשרות מאמרים אקדמיים הבוחנים סוגיות כלכליות וטכנולוגיות שונות בתחום הביטקוין. הממשלות של רוב המדינות המובילות בעולם התייחסו לביטקוין בצורה זהירה, אך בגדול חיובית.