עדכון: הנחיות לקראת האפשרות לפיצול ברשת הביטקוין

מאמר זה מהווה המשך ישיר להנחיות שפורסמו לפני כשבועיים, שאותן מומלץ לקרוא כעת.

לאור ההתפתחויות, חלק מהרקע שהוצג בהן כבר אינו רלוונטי – עיקר הדיון אז היה סביב מושגים כמו סגוויט, יוסף ופשרת ניו יורק. החדשות הטובות הן שהתקבלה התמיכה הדרושה מהמיינרים בפשרת ניו יורק, ובהתאם לכך יש בשלב זה הסכמה בין תומכי Bitcoin Core, תומכי יוסף ותומכי פשרת ניו יורק. מנגנון סגוויט יתווסף לפרוטוקול, ואין הדבר משפיע על מי שאינו מעוניין ביכולות החדשות שהוא מוסיף. זה משמח ומקדם פיתרון.

האתגר האמיתי יהיה באיזור נובמבר, אז אמור להיכנס לתוקף החלק השני של פשרת ניו יורק, שהוא הארד פורק ל-2MB, למורת רוחם של תומכי Bitcoin Core.

סוגיה נוספת ומיידית יותר (רלוונטית ל-1 באוגוסט) היא פרוטוקול חדש הקרוי Bitcoin Cash (בקיצור BCC), הידוע גם כ – BitcoinABC.

תומכי Bitcoin Cash, המהווים מיעוט, נחושים בדעתם להפעיל את החוקים החדשים החל ב-1 באוגוסט. במובנים מסוימים הדבר יגרום לפיצול ברשת הביטקוין, הדומה מאד לפיצול שהיה יכול להיגרם כתוצאה מיוסף.

עם זאת, לאור התמיכה המועטה לה זוכה פרוטוקול זה, ולאור העובדה שמדובר בהארד פורק המשנה את הפרוטוקול מהותית, נכון יותר לראות בו מטבע אלטרנטיבי, שאין לו חזקה אמיתית על המותג "ביטקוין". המאזן הראשוני של מטבע זה מבוסס על המאזן ברשת הביטקוין, כלומר, מי שמחזיקה מטבעות ביטקוין זכאית להקצאה של מטבעות BCC בכמות זהה.

כמו כן, גם כאן קיימת סכנת Replay, כלומר, מי ששולח מטבעות ביטקוין ללא תשומת לב לדרכי הפעולה המומלצות, ייתכן שגם מטבעות ה-BCC שלו יישלחו בטעות. עם זאת, קיימים מנגנונים שנועדו למנוע בעיה זו.

ע"פ ההערכות, כאשר יהיה מסחר רציף ב-BCC, שער ההמרה שלו יהיה פחות מעשירית מזה של ביטקוין.

לפיכך:

אם אין לכם עניין במטבעות BCC, אתם יכולים להתעלם לחלוטין מכל העניין, ולהמשיך להשתמש בביטקוין כמו שנהגתם עד כה. המקרה הגרוע הוא שתאבדו את מטבעות ה-BCC המגיעים לכם.

אם אתם מעוניינים להבטיח את מטבעות ה-BCC שאתם זכאים אליהם – בין אם לצורך שימוש, ובין אם לצורך מכירתם תמורת מטבעות אחרים, יש לנקוט במספר כללי זהירות.

  1. להחזיק את מטבעות הביטקוין בארנק לוקאלי בו יש לכם שליטה במפתחות הפרטיים, ולשמור על גיבוי. דוגמאות לארנקים מומלצים הם Electrum, Mycelium, Breadwallet, ארנקי נייר (כמו שניתן להכין ב-Bitaddress) וארנקי חומרה (Trezor או Ledger). קיימים ארנקים נוספים המתאימים לצורך זה, כגון blockchain.info.הסיבה לכך היא שאם אתם מחזיקים מטבעות אצל שירות צד שלישי כגון בורסה, אין לכם שליטה במה יקרה למטבעות. נותני שירותים רבים, כגון Coinbase והבורסה הישראלית Bit2c, הצהירו במפורש שאין בכוונתם לתמוך ב-BCC, ולכן אם תחזיקו שם ביטקוינים לא תקבלו את ה-BCC המגיעים לכם. אחרים טרם הצהירו את כוונתם בנושא. גם עבור אלה שהצהירו שיתמכו ב-BCC, אי אפשר לסמוך על כך שהם יפעלו כראוי.ראוי לציין שכל עוד הארנק בשליטתכם, ניתן להחזיק בו מטבעות גם אם הוא אינו תומך ב-BCC.
  2. בתקופה לפני הפיצול (שיתקיים ב-1 באוגוסט, 15:20 שעון ישראל) ולאחריו, מומלץ להימנע מקבלה או שליחה של מטבעות. הסכנה לאובדן כסף הוא בעת שליחת מטבעות – כל עוד המטבעות מונחים במקומם אין סכנה.

    מדובר, כאמור, באמצעי זהירות. קיימים מנגנוני הגנה נגד אובדן מטבעות. גם אם תשתמשו בביטקוין כרגיל, סביר להניח שלא תקרה שום בעיה.

  3. לאחר שיתבהרו העניינים, נדע האם המטבעות הם בעלי ערך, וכיצד ניתן להשתמש בהם בבטחה. בהתאם לכך נפרסם הנחיות על אופן הפעולה המומלץ. אם הארנק שלכם אינו תומך ב-BCC, תוכלו לייצא ממנו את המפתחות הפרטיים (או גרעין שחזור) ולייבא לארנק התומך ב-BCC. דרך ארנק זה תוכלו לעשות שימוש במטבעות.
  4. זכרו – המטבעות לא נמצאים בתוכנה, הם נמצאים בכתובת שאליה מקושר מפתח פרטי. במקרה של פיצול, שתי הרשתות מכירות בקיום המטבעות בכתובת. כל עוד יש לכם המפתח הפרטי, אתם יכולים לגשת למטבעות בכל אחת מהרשתות. כל מה שצריך זה להכניס את המפתח לתוכנה היודעת לעבוד עם הרשת הרצויה.
  5. להישאר רגועים ולשתות הרבה מים.