על הונאות, חוכמת רחוב, וטכנולוגיות חדשות

ההונאות בעולם הביטקוין הינן הונאות עתיקות שבוצעו מאז ומתמיד בעולם המסורתי. "חוכמות רחוב" של העולם הישן תקפיות גם בעולם הביטקוין: אם מגיעה אליכם הצעה שנשמעת טובה מידי, סביר להניח שהיא באמת טובה מידי. להלן רשימת הונאות מוכרים מהעולם "המסורתי" שהותאמו לעולם "הביטקוין", וכיצד להימנע מהם:

הונאות רמאות

הנוכל מציע מוצרים דיגיטליים או פיזיים, אך דורש תשלום מראש. שולחים את הביטקוין והמוצר אינו מגיע. הנוכלים האלה משתמשים במגוון טריקים מתוחכמים כדי להיראות אמינים.

איך נמנעים מהונאות כאלה?
ביטקוין הוא כמו מזומן. ברגע ששמים אותו בידים של מישהו אחר, זה בידיים שלו. יש לשלוח ביטקוין אך ורק לאנשים ואתרים עליהם סומכים. אני ממליץ להכיר אתר בשם Bitrated שמאפשר לקונה ולמוכר למצוא בורר שאינו מקבל גישה לכסף שלכם אלא יכול למנוע הונאות בעזרת טכנולוגיית מולטיסיג של ביטקוין.

הונאות ריבית (פונזי)

הנוכל מציע ריבית על ההפקדות ביטקוין שלך. השיטה שבה הם טוענים שהם מייצרים את הרווח הזה משתנה בכל הונאה. זה עלול להיות "בעזרת השקעות בשוק ההון", "could mining" או על ידי "מתן הלוואות עם ריבית". במקום לשלם ריבית, הנוכל פשוט משלם בעזרת הפקדות של משתמשים חדשים. זה סוג ההונאות שביצע מיידוף.

איך נמנעים מהונאות כאלה?
לא מאמינים לאף אחד שאומר שתוכלו לייצר רווח קל ובטוח.

הונאות הזמנה מראש

לא תמיד בכוונה תחילה, ישנם יצרני חומרת כרייה שהואשמו בהונאות "הזמנה מראש". היצרן טוען שצריך לשלם מראש בכדי להזמין חומרה, בכדי שיוכלו להשתמש בהם בשביל ליצור את החומרה. ללא אפשרות להשלים את תהליך הייצור, היצרן יחפש דרכים לכפות על הפשלה – לפעמים באמצעות החזר חלקי, ולפעמים באמצעות הבטחה לקבל את "הדור הבא" של חומרה.

איך נמנעים מהונאות כאלה?
דואגים שהמוצר מגיע עם ההזמנה, ושיש דרך להעמיד את החברה ממנה מזמינים לדין אם לא מקבלים את המוצר.

הונאות מטבעות "פאמפ אנד דאמפ" (שאיבה ושפיכה)

ישנם כיום מאות מטבעות אלטרנטיביים. רבים מהם יוצרים מתוך כוונה לקידום טכנולוגי. עם זאת, רבים רואים בזאת הזדמנות להתעשרות מהירה בעזרת קנייה מאסיבית של המטבע וקידום שלה ברשתות חברתיות ופורומים ("פאמפ"). לאחר שרבים אחרים קונים ומעלים את המחיר עוד יותר, מוכרים את כל המטבעות ברווח ("דאמפ") ומשאירים את החדשים בהפסד. זהו תרגיל סטנדרטי בשווקים אחרים ותקף גם במטבעות אטרנטיביים.

איך נמנעים מהונאות כאלה?
לא עושים השקעות בשוק ההון ללא ידע, הבנה, וניסיון. או לא בכלל.

הונאות פישינג

הנוכל שולח מייל שנראה שהגיע מחברה אמינה, ובו יש לינק או קובץ. הלינק הזה שולח אותך לאתר שנראה מאוד דומה לאתר החברה, אך מופעל על ידי הנוכל וגונב את שם המשתמש והסיסמא. ללא אימות כפול זהו מספיק בשביל לקבל גישה מלאה לחשבון. הקובץ הינה תוכנה זדונית שנועדה לקבל גישה לחשבונות דרך המחשב או הטלפון.

איך נמנעים מהונאות כאלה?
לא סומכים על לינקים שמקבלים במיילים, לא סומכים על קבצים שמקבלים במיילים. במקרה שתקבלו התרעה מחברה אמינה (נגיד שאומרים לכם שיש צורך לשנות סיסמא) יש להקיש את כתובת האתר או להגיע לאתר החברה דרך גוגל, ואף פעם לא מורידים קבצים במיילים במקרים כאלה.

הונאות הנפקה (IPO)

הנוכל מציע לקנות מניות/טוקנים/מטבעות/וכדו' בחברה או מיזם שהוא מקים, בציפייה שהקונה יקבל אחזקות/זכויות/וכדו' מהפרוייקט הזה. לפעמים, המיזמים האלה הינם לא יותר מאשר תעתוע, כמו שקורה בשוק המניות המסורתי של OTC.

איך נמנעים מהונאות כאלה?
דואגים שעל היזמים של החברות והמיזמים האלה נעשה בדיקת נאותות (due diligence) מאת חברה אמינה, וכן שיש על היזמים האלה אחריות חוקית והשלכות חוקיות למלא את הבטחתם.