עשרת הדיברות לזיהוי הונאות השקעה

משחר ההיסטוריה, העולם היה מלא בנוכלים שניסו להתעשר על חשבון אחרים, ופתאים שנפלו לרשתם והורידו את כספם לטימיון. גם עולם הביטקוין והמטבעות הדיגיטליים רווי בהונאות כאלה.

מצד שני, השקעה כספית במיזמים היא עמוד תווך של הכלכלה המודרנית, ולגיטימי שאנשים יחפשו דרכים להשקיע את כספם ולקבל תשואה עליו. כשאנו באים להשקיע, כיצד נדע לזהות ולהיזהר מההונאות?

אין לכך תשובה חד-משמעית. אבל קיימים מספר דברים שכדאי לשים לב אליהם, ושאלות שאפשר לשאול, שאם לא מקבלים עליהן תשובה משביעת רצון, כנראה שמדובר בהונאה.

ומה לגבי ביטקוין עצמו? גם בביטקוין לא מעט אנשים משקיעים מתוך תקווה להתעשר. האם ביטקוין עצמו הוא הונאה? איך ביטקוין עומד במבחן הקריטריונים שנציב? מה מבדיל אותו מההונאות?

1. אם רוצים ממך כסף, זה הזמן בו צריך להתחיל להיזהר.

כולם רוצים כסף. חלקם יבקשו ממך כסף עבור מוצר, שירות, אפיק השקעה או מטרה פילנטרופית לגיטימיים. וחלקם יבקשו כסף עבור דברים פחות לגיטימיים. אין דרך לדעת מראש מי זה מי, ולכן חובת ההוכחה היא על מי שמבקש כסף. את ההוכחה צריך לבחון בעין ביקורתית, בהתאם לשאר הנקודות שנפרט בהמשך.

בפרט יש להיזהר מכל מי שטוען משהו בסגנון "לפני שנוכל להעביר לך את הרווחים שלך, אנחנו צריכים לקבל ממך תשלום נוסף בשביל לאמת את החשבון". זוהי הונאה גמורה. אין שום סיבה לגיטימית לבקש תשלום נוסף, וזהו בסה"כ ניסיון למשוך זמן ולסחוט עוד כסף שיירד גם הוא לטימיון.

הדבר נכון גם לגבי ביטקוין. לא מומלץ לרוץ לקנות ביטקוין ברגע ששמעת עליו. השקעה בביטקוין היא מסוכנת מספיק גם עבור מי שמבינה אותו היטב, קל וחומר עבור מי שטרם בחן אותו לעומק והשתכנע שזה לגיטימי.

2. אם מבטיחים לך הרים וגבעות, זה כנראה כי אין להם כוונה לקיים.

להבטיח דברים זה קשה עבור עסק ישר שמתכוון באמת ובתמים לקיים את ההבטחה. לכן גופים לגיטימיים ישימו דגש על הסיכונים והסייגים, ויימנעו מהבטחות. אם כבר מבטיחים – זו תהיה הבטחה צנועה, מידתית והגיונית, שבה מה שאתם מקבלים תואם את מה שאתם נותנים.

אם מישהו מבטיח תשואה פנומנלית, התעשרות מהירה או חלומות אחרים, אין לו כוונה לקיים את ההבטחה. שזה אומר שבגדול הוא מתכנן לקחת את הכסף ולא לתת שום תמורה.

בביטקוין, בהיותו מבוזר, אין לאף אחד סמכות להבטיח משהו. לכל היותר, עסק המוכר ביטקוין, יכול להבטיח שהלקוח יקבל ביטקוין – הבטחה סבירה בהחלט. חברים בקהילה יכולים להביע את דעתם על עתיד המטבע, וחלקם אולי נלהבים יתר על המידה – אבל המנוסים והסבירים ביניהם מסבירים את הסיכונים ונזהרים מפיזור הבטחות.

3. מאיפה מגיע הערך?

השקעות סולידית מניבות תשואה, והשקעות ספקולטיביות לגיטימיות עשויות – בהסתברות נמוכה – להניב רווח אסטרונומי. אבל אין זה קסם, והרווח אינו מגיע יש מאין. הכסף מושקע בפיתוח תשתיות לאספקת מוצר או שירות, והרווח למשקיעים מגיע מהערך הכלכלי של התשתית. אם מדובר ברעיון חדשני, ייתכן שבהשקעת משאבים צנועה אפשרי לפתח מערכת בעלת ערך כלכלי עצום, ואם זה מצליח, מכפיל הרווח למשקיעים גבוה.

תוכניות השקעה רבות הן מעורפלות למדי לגבי איך ההשקעה הכספית תיצור ערך כלכלי, וגם אם הן מנסות לספק הסבר, ההסברים הם לעיתים קרובות בלתי סבירים בעליל. אם אין הסבר סביר ליצירת ערך, כנראה שאין יצירת ערך, אלא רק לקיחת כסף מקורבנות תמימים – עד שנגמרים הקורבנות.

ביטקוין הוא מטבע, ששואף להיות אלטרנטיבה משמעותית למטבעות הקיימים כיום. בזכות היתרונות שלו על גבי כסף מסורתי, שימוש נרחב בו ייעל את הכלכלה, וייצור ערך מעצם הקטנת החיכוך בפעילות כלכלית. לא כולם חייבים להסכים שאכן יש לביטקוין יתרונות ושאכן יש לו סיכוי טוב להחליף מטבעות מסורתיים, ומי שלא, אין טעם שישקיע בביטקוין. מי שכן בוחרת להשקיע, ההשקעה צריכה לבוא מתוך הבנה של הערך שביטקוין מביא לשולחן.

4. מה מבנה התמריצים?

לפני שאפשר בכלל לשקול להשקיע במשהו, צריך לשמוע עליו. מי הביא את המיזם לידיעתכם? ומה האינטרס שלו?

הונאות פירמידה מבוססות על מתן תמריצים כספיים ניכרים למי שמקדם את התוכנית ומצליח להביא משקיעים. אם הצטרפת לפירמידה, מי שהכניס אותך יקבל תגמול על כך. לא בטוח בכלל שטובתך עומדת לנגד עינו – יותר סביר שהוא מנצל אותך לתועלתו הכלכלית. זה אומר שהוא יעודד אותך להשקיע, אפילו אם הוא בעצמו מבין שמדובר בהונאה, או לכל הפחות אינו מבין את ההיתכנות של המיזם. כך הידיעה על אותה תוכנית יכולה להתפשט לכל עבר, אפילו בלי אף אחת שמאמינה שמדובר במשהו לגיטימי. לכן, אם נחשפנו לתוכנית באופן כזה, רוב הסיכויים שאין זה משהו לגיטימי.

אנשים טועים לחשוב שבביטקוין קורה משהו דומה. אנשים מחזיקים מטבעות ביטקוין, ואם הם יצליחו לשכנע אחרים לקנות ביטקוין, ערך המטבע יעלה ולכאורה הם ירוויחו. אבל ההבדל בין זה לבין תוכניות פירמידה עצום ומהותי. בשוק הביטקוין, אין גמול אישי על צירוף משקיעים. אף אחד אינו רושם לפניו שאני צירפתי משקיע ונותן לי תשלום על כך. ערך המטבע עולה, אבל הרווח מכך מתחלק בין כל מחזיקי המטבע באשר הם. עבור אדם מן השורה, החלק היחסי של הביטקוינים שלו מסך כל הביטקוין נמוך, והרווח האישי שלו מכך שצירף עוד משקיע אפסי.

לכן, אם מישהו חושף בפניך את רזי הביטקוין, זה לא כי יש לו אינטרס אישי בכך. זה כי הוא באמת ובתמים מאמין במעלותיו. ואם כ”כ הרבה מאמינים בו, אולי יש דברים בגו.

5. בשביל מה הם צריכים אותך?

זו שאלה שצריך לשאול בכל פעם כשמבטיחים – או אפילו מעריכים – תשואה בלתי סבירה. אם אכן יש להם דרך קסומה לקחת כסף ולהפוך אותו ליותר כסף בקצב מסחרר, הם לא צריכים אותך, והם לא רוצים לשתף אותך ברווחים שלהם. הם יכולים להשקיע את כספם – ואם יש להם נוסחה מנצחת, בטח כבר יש להם הרבה כסף להשקיע, או שיהיה להם בקרוב מאד. גם אם אין להם כרגע מספיק כסף לממש את כל הפוטנציאל – הם יכולים בקלות להציג את המיזם שלהם לגופי השקעה עם יותר ניסיון, יותר ידע תחומי, ויותר כלים להעריך אותו ממה שיש לך. אם אכן יש הזדמנות לרווח גבוה בסבירות גבוהה, הם כבר ישקיעו את כל הכסף שצריך. אם הם צריכים את הכסף שלך, זה כנראה כי הם לא באמת מסוגלים לייצר את התשואה שהם מבטיחים.

מתי כן קיימת היתכנות לגיוס כספים מהציבור? אם התשואה נמוכה, או הוודאות נמוכה. אז יכול להיות שזה לא יהיה אטרקטיבי מספיק בשביל שמשקיעים ייפלו לרגליהם, ולכן ייחפשו מקורות מימון אחרים.

ובביטקוין? ביטקוין הוא ספקולטיבי, ואף אחד אינו יודע מה עתידו. הערכה מושכלת לגבי העתיד יכולה לבוא רק מתוך חקירה והבנה של הרעיונות מאחוריו – וגם לאחר עיון מעמיק, ניתן לטעות בהערכה. כרגע השוק בכללותו צופה סיכויים נמוכים להצלחה מסחררת של ביטקוין, אבל אין הבטחה שהשוק צודק. הערך המוסף שלך הוא ההבנה בטכנולוגיה, בכלכלה ובאידיאולוגיה של ביטקוין. אם לאור הבנה זו הגעת למסקנה שצפויה לביטקוין הצלחה (בסבירות גבוהה יותר מתחזית השוק) – ניתן להרוויח מכך אם יתברר שצדקת.

אבל מי שלא טרח ללמוד על ביטקוין, ורוצה לקנות אותו סתם כי הוא שמע שמזה מתעשרים – ביטקוין לא באמת צריך אותו (כמשקיע), וסטטיסטית, השקעה כזו תוביל להפסד.

כאן זו הזדמנות טובה להזכיר שבביטקוין אפשר לא רק להשקיע, אלא גם להשתמש. מי שיכולה כבר היום להפיק תועלת משימוש בביטקוין, זה כמובן מבורך ומקדם פיתרון. וגם אם אין לה תובנות מיוחדות לגבי עתידו של ביטקוין, ביטקוין בהחלט צריך אותה, ועוד הרבה כמוה.

6. מוניטין עוזר. אבל במידה מצומצמת.

מיזם שצץ רק אתמול, יותר סביר שמדובר בהונאה מאשר מיזם שקיים שנים רבות. אנשים ידועים ומוכרים, שעשו משהו בחייהם לאורך שנים, שיש להם מה להפסיד אם יעמדו מאחורי הונאה – פחות סביר שיעמדו מאחורי הונאה.

אבל זה אינו מבטיח שום דבר. קיימות הונאות פונזי שרצו לאורך שנים לפני שקרסו. קיימים אנשים בעלי מוניטין שהתפתו למכור את המוניטין שלהם תמורת בצע כסף. יש לנקוט בזהירות, ולשים לב למאפיינים נוספים, גם אם נראה שמדובר במיזם בעל מוניטין.

ביטקוין קיים כבר 11 שנים, ובקהילה העולמית שלו פועלים אנשים שהוכיחו את יושרם ואת יכולותיהם לאורך שנים. ביטקוין קרוב ככל הניתן לעמידה במבחן הזמן ומבחן החומר האנושי.

7. אם זה קשור לרווחים ממסחר בבורסה, כדאי להתרחק כמו מאש.

מסחר בבורסות, ובכלל זה מסחר יומי ומסחר בתדירות גבוהה, הוא בהחלט לגיטימי – עבור מי שיודע בדיוק מה הוא עושה. הבעיה היא שזהו תחום בו הרבה יותר קל להתפתות לכל מיני הבטחות מאשר לדעת באמת מה עושים.

מעטים האנשים שמבינים משהו לגבי איך מסחר עובד, ולרבים זה נראה כמו דרך קסומה להרוויח. מכניסים כסף, קונים נכס כשהוא נמוך, מוכרים גבוה – והופ! רווח מיידי ללא מאמץ. אם רק נגלה את הסוד איך לדעת מתי השער יעלה ומתי הוא יירד, נהיה עשירים. אם כך נראה מסחר בעינינו, קל מאד להאמין לשרלטנים שמספרים סיפורים על כך שהם פיצחו את הנוסחה, וגם אנחנו נתעשר אם נעשה אצלם קורס, או נקנה מהם בוט, או ניתן להם כסף כדי שיסחרו עבורינו.

אבל מסחר זה ממש ממש לא קסום ולא קל. אי אפשר לדעת מה יקרה בפרקי זמן קצרים; בין אם חשבנו שהשער יעלה או יירד – ההיפך יכול לקרות; לא משנה כמה אנחנו חושבים שאנחנו מתוחכמים, אנחנו בתחרות עזה מול סוחרים מקצועיים, וחברות אלגוטריידינג עם סוללות של אנליסטים וחישובים מתקדמים, וכמובן צבאות של אנשים תמימים כמונו שחושבים גם הם שיוכלו בקלות להתעשר, וחלקם מריצים בדיוק את אותן שיטות ואותם בוטים שאנחנו מריצים; ומי שפרסם לנו סיפורי הצלחה של סוחרים ש“עשו את המכה”, התעלם באלגנטיות מכל אלה שניסו ואיבדו את המכנסיים. וזה לא שאלו שהצליחו הם בהכרח "יותר טובים” מאלו שהפסידו – יש אי וודאות, ועם אותן שיטות בדיוק ניתן להרוויח או להפסיד, הכל לפי יד הגורל.

כל זה הופך את התחום לכר פורה לנוכלים, ואם מישהו מציע לכם משהו שקשור במסחר, הרבה הרבה יותר סביר שהוא מנצל את התמימות, חוסר הידע והחשיבה המשאלתית שלכם, מאשר שמדובר במשהו לגיטימי. ולכן העצה היא – להתרחק. זה לא שווה את זה.

ביטקוין עצמו אינו קשור למסחר. ניתן כמובן לבצע מסחר בביטקוין, אבל זה אינו נחוץ בשום צורה, לא בשביל להשתמש בביטקוין, ולא בשביל להשקיע בביטקוין. השקעה בביטקוין צריכה להתבטא בקניה חד-פעמית (או אחת לתקופה) והחזקה לאורך זמן, מה שקרוי בעגה המקובלת “הודל”. מסחר תדיר בביטקוין בבורסה אינו מומלץ למי שאינו יודע בדיוק מה הוא עושה, ולא חסרות הונאות המבוססות בצורה כזו או אחרת (לפחות לכאורה) על מסחר בביטקוין.

8. כנ”ל אם זה קשור לכריה בענן.

מי שיש לו יכולת לבצע כריה, לא באמת צריך אותך. בתיאוריה, היה יכול להיות שוק לגיטימי של גיוס כספים מהציבור לצורך מיזמי כריה, והיו ניסיונות כאלה בעבר. אבל בימינו זה פשוט לא נפוץ. ההצעות הנפוצות כיום הן, במקרה הגרוע, הונאה גמורה. במקרה הטוב, תקבלו בדיוק את מה שהובטח – אבל מי שהציע את החוזה, יודע מראש שהחוזה אינו משתלם עבורך, ושהוא ירוויח על חשבונך. ואפילו אם קיימת הצעה לגיטימית לחלוטין, גם היא ספקולטיבית. זה לא שווה את הסיכון.

9. לשאול אנשים, ולא לקבל החלטות חפוזות.

הנקודות לעיל מהוות התחלה טובה בשביל לבחון את הלגיטימיות של מיזם באופן עצמאי. תמיד טוב להתייעץ עם אנשים נוספים – בין אם קרובים או הקהילה הרחבה – ולקבל דעות נוספות. אם יש משהו חשוד, הם יוכלו להתריע על כך.

תמיד כדאי לשאול שאלות על ביטקוין, ויש את מי לשאול! נקודת התחלה טובה היא הקבוצה בפייסבוק.

10. האם השקעה מתאימה לך?

לא חייבים להשקיע.

בהינתן ההתרבות של הונאות שונות ומשונות, הדברים הרבים שיש לבדוק כדי להיזהר מהן, והסיכונים הקיימים גם בהשקעה במשהו לגיטימי, השקעה היא ממש לא משהו שמתאים לכל אחד.

רוב האנשים מסתפקים בלשים את כספם באפיקים סולידיים כגון אג”ח וקרנות, וייתכן בהחלט שזה מה שמתאים גם לך.

אם החששות, הסיכונים, הבירורים, ההונאות, ורכבת ההרים הרגשית כשערך ההשקעה עולה ויורד אינם עבורך – ניתן בהחלט לוותר על כל הרעיון של השקעות ספקולטיביות.

ואם כבר משקיעים – כדאי שזה יהיה סכום מספיק נמוך, שלא יקרה כלום אם הוא יירד לטימיון.

זה נכון, כמובן, גם לגבי השקעה בביטקוין.