תגובה מפורטת להודעת בנק ישראל לגבי ביטקוין 19.2.14

בנק ישראל הוציא היום הודעה לציבור בדבר סיכונים אפשריים הטמונים במטבעות וירטואליים מבוזרים (דוגמת ביטקוין), בה הוא מבהיר את הסכנות השונות הכרוכות בשימוש בביטקוין. במקביל לכך הבנק ממשיך לבחון היבטים שונים הקשורים לשימוש ולמסחר במטבעות וירטואליים.

איגוד הביטקוין הישראלי מברך את בנק ישראל ושאר הגורמים המעורבים על בחינת נושא הביטקוין וההתייחסות אליו. אכן יש צורך להכיר את הסיכונים ולהיערך אליהם, זאת בד בבד עם הפקת המירב מהפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה זו, ברמת ההעצמה האישית, ייעול הכלכלה וההזדמנויות העסקיות לחברות סטארט-אפ חדשניות.

האיגוד מבקש להבהיר את האתגרים וההזדמנות הכרוכים בביטקוין ובמערכות חדשות הפועלות סביבו.

1. המשתמשים במטבע הביטקוין בוחרים בו משיקולי יעילות, נוחות, קידמה, שליטה בכספם, ולא מכורח חוקי. בכך מהווה המערכת אלטרנטיבה למטבעות המונפקים ע"י מדינות. מערכת ביטקוין היא חוקית, אולם מטבע הביטקוין אינו מתיימר להוות הילך חוקי.

2. האיגוד מחזק את ידם של העוסקים במלאכת האכיפה נגד הלבנת הון. עסקים הפועלים בתחום ביטקוין בישראל נמצאים בשיתוף פעולה שוטף והדוק עם רשויות החוק, ופועלים לפי הנחיות הרשות נגד הלבנת הון לזיהוי מלא של לקוחותיהם.

איסור הלבנת הון חל על כל אזרחי ישראל, בין אם הם משתמשים במערכת הבנקאית, בכסף מזומן, או בביטקוין. יש לציין כי מרבית המשתמשים במטבע בישראל כיום הם אנשים טכנולוגים המאמינים ביתרונות המערכת מול הקיים, ובהצלחתו של המטבע בטווך הארוך.

3. ביטקוין דומה למזומן, ומאפשר למוכר להיות בטוח שכספו שולם. כאשר קיים אמון בין הקונה למוכר, קנייה בביטקוין יעילה יותר מקנייה בכרטיס אשראי, ובכך מאפשרת הוזלת המחיר לצרכן. קיימים יתרונות נוספים לשימוש בביטקוין כגון היכולת להוכיח שהתשלום התבצע.

בהיעדר אמון בין הקונה למוכר, יש להזהר מפני אפשרויות הונאה, הבטחות רווח מהיר וכדומה – ולעניין זה אין הבדל בין ביטקוין לבין שקלים ומטבעות אחרים.

לביטקוין קיימות יכולות טכנולוגיות להגנה מפני הונאות בביצוע עסקה, שניתן לעשות בהן שימוש.

4. שערו של מטבע הביטקוין משקף היצע וביקוש עולמי. בשלב מוקדם זה של חיי המטבע ערכו תנודתי, ונע לעיתים באופן קיצוני. עם זאת, עסקים המעוניינים לקבל ביטקוין ולהגן על עצמם מחשיפה לשינוי השער, משתמשים בשירותיהם של חלפני ביטקוין המבצעים המרה מיידית לשקלים. כך ללקוח קיימת האפשרות לשלם בביטקוין בעוד בעל העסק אינו מושפע כלל מהשער. מאות עסקים בארץ כבר מקבלים תשלום בביטקוין.

מי שבוחר להחזיק ביטקוינים כהשקעה, לוקח סיכון שהשער ירד, מתוך האמונה שעם צמיחת המטבע והכלכלה סביבו, שערו יעלה – בדומה לכל השקעה.

5. ביטקוין נותן למשתמש בו את הכוח והאחריות לשמור על כספו. באמצעות מספר פעולות פשוטות כל אחד יכול להגן על ארנק הביטקוין ברמה גבוהה.

מי שמעוניין לסמוך על צד שלישי שישמור על כספו יכול כמובן לעשות זאת – אך יש להשתמש לצורך זה רק בנותני שירות מהימנים.
6. האיגוד נמצא במגעים שוטפים עם הגורמים הרלוונטיים ברשויות בשביל לחלוק בידע על אודות ביטקוין ולמצוא במשותף פתרונות לאסדרה שתאפשר הנאה מטכנולוגיה זו, ברוח החדשנות והקדמה, תוך מזעור הסיכונים הכרוכים בה.

כמו כן האיגוד מקיים פעילויות הסברה נרחבות, ובכלל זה תכנים כתובים, הרצאות, מפגשים וכנסים (כדוגמת כנס הביטקוין הגדול שייערך בתאריך 27.2). אנו מזמינים את כל המתעניינים בנושא לנצל הזדמנויות אלה כדי להיחשף למידע בתחום.

(ראו גם תקציר ההודעה וכן הודעה זו בפורמט pdf).